London Bike Show

Dagarna innan jul damp det ner ett mail i inboxen; grattis du har vunnit biljetter till The London Bike Show. Ett tag såg det ut som om jag skulle kunna åka, men då min rehab inte kommit längre och det praktiska inte gick att lösa så gav jag biljetterna till min vän och fd kollega Kerstin som nu bor i London. Här kommer hennes intryck från The London Bike Show;
Tack för att jag fick möjligheten att kika in i denna cykelvärld. Jag tillbringade flera timmar ute på Excel igår. Ja, det var ju två andra mässor som jag också passade på att se. Den andra biljetten gav jag till en fattig student. Kändes att det var rätt person som fick den. Excel är enormt stort och The London Bike Show höll till i en liten del av det stora hela. Jag började där, blev imponerad av Shimanos roliga grepp i monterdesign – i form av en sushibar. De hade tänkt att ha rullbanden i rörelse men insåg att det skulle bli för krångligt. Montern var snygg och stilren och  lite kul.  Som sagt det fanns både klassiska och innovativa montrar. Jag behövde ej gå hungrig för det fanns flera olika firmor som sålde och erbjöd provsmakning av energibars. Bla Mulebar hade flera goda alternativ. Jag får inte glömma nämna de två tjejer som dragit igång två företag för design och tillverkning av smarta regnkläder för cyklande; http://www.cyclodelic.com/ och
http://www.wateroffaducksback.co.uk/. Två trender som jag kollade in var elcyklar (eller vad man nu kallar det på svenska), cyklar med en liten hjälpmotor; http://www.spencerivy.com/ och
http://www.ebco-ebikes.co.uk/
Generellt kan man säga att det var flera som visade upp cyklar för att använda till och från jobbet alt till stationen och då kan jag ju även passa på att nämna hoppfällbara cyklar som denna läckra; http://www.montaguefoldingbike.co.uk/. Slutligen några småsaker jag fastnade för som de små minicykellampor som kan laddas via usb eller snygga ryggsäcksskydd från Chevron.Bredden av utställare var stor och jag tittade nog inte på sån’t som du skulle fördjupat dig i men, men. Bara för att jag läser din blogg kände jag dock igen en del, som tex Danny MacAskill, helt plötsligt snurrade hans film på en skärm (dock utan musiken) . Senare på eftermiddagen skulle han ha uppvisning men då var jag nog inne på båtmässan. Vilka yachter! Tittade på Sunseekers eftersom de byggs nere i Poole men har ju bara sett dem på långt håll och nu kunde jag få en close up. Köerna för att gå ombord var dock långa. Outdoor mässan var också intressant. När jag läste i Hull var jag ju aktiv i deras Ramblingsociety och det fanns en hel del för vandrare att spana in. Jag hade tänkte vara på mässorna ett par timmar men det blev flera!”

Det hade varit roligt att komma till London och mässan men det kommer fler tillfällen. I stället har jag följt nyheterna som presenterats där på nätet. Förutom de sedvanliga kolfibernyheterna är det trevligt att se att trenden med vardagskittade landsvägscyklar blir allt vanligare även i Europa. Bla hade Singular en trevlig variant; Osprey. Den har visats tidigare med lite mer exklusiva Fleur-de-lys muffar, men den version som visades nu var fin den med. 4130 cromoly ram med plats för 32 mm däck och skärmar. Kring 500 £ kommer den kosta när den släpps i april/maj. Enligt Singular har den korta horisontella drop-outs, så den kanske kan bli en ersättare för min Resurrectio
En reaktion på ”London Bike Show

Kommentera

