En cykeljackas anatomi

När vi nu är igång och pratar cykelkläder, och då kanske cykelkläder för vardagsbruk, behöver man ställa sig frågan; behövs det sådana, funkar inte jeansen och jackan jag använder annars?

Jo, de funkar. Jag tror inte de hundratusentalen danskar och holländare som dagligen tar cykeln från A till B och tillbaka, vare sig ser sig som cyklister, eller i behov av ”cykelkläder”. Så dina vanliga brallor funkar, men kanske kan man få dem att funka bättre? Jag skulle t ex vilja se en jacka, med infällda reflexpartier, kanske bakom kragen och i ryggslutet, vik upp kragen och vik ner en ”flärp” och du syns i natttrafiken. Det finns ju även svarta reflexer som med lite R&D kunde användas. Om sen jackan är en blazer i ull eller en high-tech skidjacka, det får den personliga smaken avgöra.

Några som gör lite annorlunda cykelkläder:

Är det någon som fattas? Hör av dig och jag fyller på!

Jag avslutar med den här godingen, hmm?,  från Nau

3 reaktioner på ”En cykeljackas anatomi

  1. Toppen! Härligt med länkarna. Jag gillar cykelkläder som inte ser ut som cykekläder eftersom omgivningen då inte betraktar mig som cyklist. Bilarna blir vänligare, liksom fotgängare som gärna svär över lycratyper som kör för fort (lika fort som jag skulle jag tro).

    Fast mest gillar jag dem för att de är snyggare och säger mer om vem jag är. Tanx!

    Gilla

  2. Råkade för några år sedan snubbla in i en jaktbutik i Huvudstaden som kallar sig Kunglig Hovleverantör, och föll i trans inför ett antal ”shooting jackets” i tweed. Alltså, hela prylen med en jaktjacka är att man har långa ärmar och bälg i ryggen eftersom man sträcker sig. Lång nertill så att man inte ska bli kall om baken när man sätter sig på jaktstolen. Perfekt att cykla i, vattentålig, och dessutom stora fickor med bälg och lock. Kostar en förmögenhet men man kan cykla till jobbet i regn och rusk och se ut som en professor i Cambridge när man kommer fram. Det här plagget har dessutom fördelen att lukta våt hund istället för nedbruten ammoniak vilket är en nackdel mot många syntetmaterial.

    Gilla

Kommentera

