Cykelkultur #2 Berndt Wennström

På Galleri Sander på Trädgårdsgatan i Norrköping visas just nu målningar av Berndt Wennström. Stockholmskonstnärens bilder visas fram till den 19:e februari.

När jag för några kvällar sedan passerade förbi galleriet med spårvagnen, såg jag ett motiv i ögonvrån som fångade mitt intresse. En livfull och färgglad målning med två cyklister i blickfånget. Dagen därpå så sökte jag lite på internet och på galleriets hemsida hittade jag konstnärens namn; Berndt Wennström. Av de bilder som visades på min datorskärm förstod jag att det var en konstnär i min smak; färgrika målningar av stadsmiljöer, många med cyklar och cyklister i motivet.

Hoppas att flera får upp ögonen för dessa levnadsglada och kärleksfulla stadsbilder:

Vid mitt besök bytte jag några ord med galleristen. Vi kom att prata om om motionsloppet Glan Runt som i sin glansdagar lockade tusentals cyklister. Dessutom berättade han att herr Wennström samlade på gamla cykel märken och renoverade gamla cyklar. Hoppas få kontakt med konstnären och byta några ord med honom.

Kommentera

