Blockettråden eller vad är den begagnade värd???

Det finns en absolut sanning när det gäller begagnade cyklars värde. Är någon person villig att betala det begärda priset, så är det väl också det som är cykelns värde. Det är egentligen samma sak som med antikviteter och aktier, finns det en köpare så…

Nu står jag inför det delikata problemet att skaffa en ny cykel. Eller i allafall en för mig ny cykel. I mailboxen trillade det härom veckan in ett erbjudande om att köpa, vad som en gång i tiden var en mycket kompetent touringcykel. Gamla fina Campa Off-road växlar, muffat Reynolds-stål och en inte oanselig mängd rost. Hur ska jag jag som köpare tänka? Vad kan cykeln vara värd?

Rent generellt kan man väl säga att en cykel minskar ungefär med 40-50% i värde det första året. Kanske mer när det gäller mtb- och dh-cyklar, kanske lite mindre när det gäller landsvägcyklar.  Kanske lite mindre, ju billigare cykel det rör sig om.

Ofta ser man äldre cyklar utannonserade på Blocket och likande sidor, till rena fantasipriser. Om det sedan är av sentimentala skäl, där man vill på något sett få betalt för de upplevelser och minnen man har av cykeln, eller om man bara hoppas kunna tjäna en rejäl slant, det vet jag inte.  En cykel som har dekalen ”världsmästarcykel” behöver faktiskt inte framförts av en sådan. Troligtvis inte…

Kommer man sedan fram till att cykeln fortfarande är intressant, är det provcykling och närmare undersökning som gäller. Är cykeln i rätt storlek, är väl den viktigaste frågan att besvara. Om sedan det står Dura-ace, Record, Xtr på bakväxeln, det är inte så viktigt som om hjulen mår bra, om de är raka och runda, om det finns någon bromsyta kvar.  Om man är händig och räknar göra alla justeringar och eventuella uppgraderingar själv är också en viktig fråga. Börjar man sedan räkna på kostnaden för att fixa till den gamla och ställa det i relation till vad en ny kostar så…

Jag vet fortfarande inte hur jag kommer göra, jag har gett säljaren ett motbud. Om han sedan vill acceptera det, vet jag inte.

Kommentera

