En cykels anatomi, eller kanske drömcykelns anatomi…

Vad är en cykel? Dum fråga kan tyckas, men tänk på den igen! Till det yttre en ram, två hjul(oftast), sadel, styre, växlar(1 eller fler), pedal och kanske lite andra delar.

Tänkte försöka ge mig på och beskriva en cykel, och kanske samtidigt försöka ge min bild av drömcykeln. Därför ställer jag frågan igen, vad är en cykel för dig, hur ser din drömcykel ut?

Kanske kan jag beskriva den som verktyget för min vardag och mina drömmar? Till nytta och nöje! Men jag ska försöka gå lite djupare, att plocka ner min cykel i småbitar.

Vi börjar med de två allra viktigaste delarna; ramen och hjulen. Cykelns själ och hjärta? Min ram ska passa mig, den ska vara tålig och anpassningsbar. Lätt men inte onödigt ömtålig, stark men inte onödigt tung. Den får gärna ha fästen för skärmar och kanske pakethållare. Ibland behöver jag få med mig saker och jag vill inte längre bära med mig saker i ryggsäck när det finns väskor för cykeln.

Hjulen, ska vara raka och runda: Lätta, men samtidigt starka nog. Inga konstiga ekrar som är svåra att byta ut. Däcken ska vara punkteringssäkra och tålas att cykla på varierande underlag. När grusvägen ser inbjudande ut, följ den. Blir den sedan en stig; fortsätt en bit till..

Sadeln som ska bära mig ska vara bekväm. Tillräckligt bekväm för att jag inte alltid ska behöva ha cykelbyxor. De byxor jag har på mig för tillfället är mina cykelbyxor.

Växlar? Ja, vem vet? Tillräckligt lätt för att ta mig uppför de backar jag klättrar. Tillräckligt tungt för att få upp farten om jag skulle ha bråttom. Lagom om man nu kan svara så. En oväxlad cykel har 3; sitt, stå och gå. Nu kan man få 11-delat bak, fint som snus. Men någonstans däremellan hamnar nog jag.

Jag gillar känslan av bomullslinda på mitt styre, gärna lackad med shellack.  Slits den lite blir den vackrare, slits den mycket; lacka om! Skärmar? Ja, tack! Lyse och ringklocka med!

För mig blir kanske drömcykeln något som liknar den till vänster; en Rivendell Atlantis.  Men drömmar är olika. Jag gillar stål, du kanske gillar kolfiber. Jag cyklar gärna lite ”vid sidan av”, någon kanske enbart träning och tävling. Vissa cyklar bara i skogen andra bara till affären. Högprofil eller lågprofil? High-tech eller low-tech? Drömmar är olika, så även användningsområden. Kanske ska man inte försöka att få in allt i en drömcykel. Kanske är det flera? Någon sa att den matematiska formeln för perfekt antal cyklar är;  X= N + 1 (N, nuvarande antal cyklar)…

Vilken är din drömcykel; den du har, din nästa  eller kanske den efter?

Kommentera

