Aldrig gå på pumpen igen?

Vem har inte svurit över minipumpens usla kapacitet samtidigt som man men armarna fulla med mjölksyra försöker få upp så mycket tryck i däcket att man till nöds kan rulla hemåt? Eller fumlat med kolsyrepatronen och ”brännt” av den innan man fått den på ventilen ordentligt med följd att däcket är lika platt och tomt som innan?

Jag gillar ju snygga och smarta lösningar och jag undrar om inte PostPump, från Biological är en av de allra snyggaste? Inuti sadelstolpen finns nämligen en pump av fotpumpsmodell. Man skruvar av locket, får fram fotplatta och slang för bägge nippeltyperna och pumpar upp till önskat tryck. I filmen nedan visas den med en minicykel från Dahon. Men den funkar till alla cyklar med 27.2, 31.6  eller 33.9 mm´s sadelstolpar. Pris? 40 dollares!

Delar med mig av en dyrköpt läxa angående pumpar. För dryga tio år sedan var jag uppe och körde Finnmarksturen. Dyr cykel, dyra cykelkläder och skor, allt tipp topp! Allt utom 60 kronors minipumpen i ryggfickan. När jag sedan fick punktering innan kontrollen i Sunnansjö var jag snabb med att byta slang, pumpa däcket och rulla vidare. Problemet för mig var att jag med den dåliga pumpen inte lyckades få upp något rejält tryck i däcket. Fem(5!!!) punkteringar senare gick jag nedstämd upp till kontrollen i Grängesberg där jag bröt loppet. Sedan dess har jag skaffat bättre pump..

Kommentera

