Kolmårdsbiken

Att cykla mtb i april är en härlig upplevelse. Träden har ännu inte fått sitt lövtäcke och vårsolens strålar når ner till den vitsippetäckta marken. Vårfåglarna drillar och bäckarna porlar. Frågan är hur många av Kolmårdsbikens deltagare som tog sig tiden att njuta av vårvärmen denna härliga annandag påsk?

Kolmårdsbiken är en långsloppstävling med en tvådelad historia. Först, ett par år efter millenieskiftet i trakterna av Ålberga mellan Norrköping och Nyköping. Sedan några års uppehåll, innan Kolmårdens Mtb 2007 tog över arrangemanget, nu vid Sörsjön norr om Norrköping.

För att besvara frågan om de deltagande tog sig tid att njuta av vårsolen så låter jag Joel, normalt multisportare i Kolmården Adventures berätta;

På grusvägarna i början av loppet fick jag käka grus (dammigt). Sen fick jag tugga taggtråd och på slutet äta styrlinda.

Jag öppnade loppet optimistiskt, låg med i täten av motionsklassen. In på första tekniska slingan gjorde jag ett ryck. Tyvärr kom vi ifatt dam-
och undomstävlingsklasserna. De stod i ett surhål. Total kaos utbröt.
Motionscyklister överallt som försökte runda damer och ungdomar.
Ut på loop 2 (av 3) insåg jag att jag skulle få betala för min
optimistiska öppning. Allergi och en efterhängsen förkylning tror jag ligger bakom min liiite för tidiga tömning av kroppen.

Att kroppen skulle tömmas var helt enligt plan, men inte efter halva loppet. Loop 3 blev bara att försöka överleva. Denna loop är riktigt kul teknisk MTB med bra backar upp och ner.

Som helhet är jag nöjd. Jag satte nytt personligt rekord på tävlingen med ca 75min (banan är nedkortad med 7km).

Resultaten från Kolmårdsbiken hittar du här.

Kommentera

