En multisportares cykel

    OK den estetiska ådran skriker; nej och de vinner kanske inga skönhetspris. Jag menar bar-ends? ;-p Men en multisportares cykel är inte byggd för skönhetens skull utan för funktion. Denna Scott tex, med kartställ och triathlonväska, samt den med silvertejp fasttejpade grötkorven… 
2 reaktioner på ”En multisportares cykel

  1. För några år sedan bad Shimano ett antal cykeltillverkare att göra ett provex av en multisportcykel. Enda kravet var att det skulle vara Shimanokomponenter. Var en hel del kul lösningar på pakethållare, kartställ osv. En modell hade ögla för bogserlina som mellanlägg på styrstammen, och bakom sadeln satt en utrullbar lina med karbinhake för bogsering. Många hade aerobars och barends monterade på riserstyre. Kanske inte XC-puristernas drömhojar, men klart intressanta lösningar.
    Själv har jag gjort två Transalpturer på MTB med styrväska och barends. Inte den styrkombo som är bäst för stigturer i svensk skog, inte heller det optimala för XC och helt värdelöst för DH. Men på en grusväg upp till en stig på 2000 möh är det perfekt. Och jag kan aldrig påminna mig om att ha brytt mig om hur cykeln ser ut när jag väl cyklar på den. Då är det bara funtion som gäller.

    Gilla

Kommentera

