Recension: X-Kross Bike solglasögon

Har sedan början av sommaren haft möjligheten att prova X-Kross Bike solglasögon. Redan det första intrycket av dem var att det var ett par välbyggda och mycket funktionella solglasögon. Nu har jag använt dem under sommaren, som jag hoppas fortsätter ännu ett par veckor, och kan inte annat än imponeras av mina X-Kross.

Efter att ha anpassat dem för mig, vilket är lätt gjort, genom att ta bort neoprenskenan och justerat näsbygeln, har de suttit på mitt huvud en stor del av tiden.  Den medföljande Bike BrownMirror-linsen fungerar mycket väl och ger ett kontrastrikt synfält utan förvrängningar. Jag har även provat ett par andra linser; Bike ActiveOrange som är en bra lins för inte fullt så soliga dagar eller varför inte på mtb-turen, och så den lins som faktiskt är min favorit; Bike Clear Mirror. Min erfarenhet säger mig att oavsett aktivitet och väderförhållande så är en klar lins mycket användbar.

Det går inte att prata om X-Kross utan att nämna den smarta låsningen av linsen eller D.P.X. TM som X-Kross kallar den. Det kryptiska namnet till trots är det en mycket enkel liten ”nyckelvridning” som låser fast linsen. Inte längre behöver man böja på skalmar och undra om de håller, för att klämma fast linserna.

Med 20 olika färgkombinationer på bågarna och 27 olika linser har du själv möjligheten att designa din båge.

Kommentera

