Tankar en gnistrande höstmorgon

Share photos on twitter with TwitpicVaknar upp till en kall och klar, fantastisk höstmorgon. Den kalla morgonvinden lovar varm eftermiddagssol. Löven prasslar under cykelhjulen. I mångt och mycket likt fredagsmorgonen för ett år sedan. En skillnad är att i dag cyklade jag med sonen till skolan, då cyklade jag till jobbet. En annan skillnad är att då tog cykelturen slut innan den knappt hade börjat…

När man pratar cykling, är säkerhet ofta i fokus. Hur man ska göra cyklingen säkrare, hur man genom bättre infrastruktur ska förmå fler att lämna bilen till förmån för cykeln. I dag börjar dessutom Europeiska trafikantveckan där man uppmanar medborgarna till att cykla, gå och använda kollektivtrafik i så stor utsträckning som möjligt, samt att uppmuntra de europeiska städerna att, på olika sätt, underlätta för invånarna att använda de klimatsmarta alternativen. Vill dock återgå till det här med säkerhet och cykling. Många påpekar att genom att prata säkerhet så ger man människor en bild av cykling som en farlig aktivitet, en aktivitet man därför avstår. Kanske är det så? Men å andra sidan kan undra varför så många väljer bilen? Det är väl få produkter som har så mycket säkerhetsfeatures; säkerhetsbälte, krockkuddar och gardiner, låsningsfria bromsar, mm, mm.

Hur ska man då nå fler icke-cyklister. Kanske genom att inte klassificera dem som cyklister, utan som trafikanter. Kanske genom att prata glädjen, upplevelsen och nyttan med cykling? Eller har bilen oss i ett allt för hårt grepp? Någon sa en gång att det största trick djävulen lyckats med var att få oss att tro att han inte finns. Kanske är bilindustrins största trick att få oss att tro att bilen ger oss frihet och självständighet?

Avslutar med två små filmer, ganska olika sådan, den första om Köpenhamn, den andra om Paris-Brest-Paris. Två olika filmer, två sidor av samma mynt, cykling;

Annonser

2 reaktioner på ”Tankar en gnistrande höstmorgon

  1. Varför bilpendlar många ?
    1. Kommunikationerna till och från där man bor är väldigt avgörande.
    2. Alla kan inte av fysiska skäl cykelpendla.
    3. Cykelvägarna upplevs som farliga.
    4. Dubbla kostnader; måste man ha bil för privata behov, blir ett pendlingskort en dubbelkostnad.

    Från ett personligt perspektiv skulle jag nog kunna och borde cykelpendla några dagar i veckan.
    Troligtvis skulle många fler från Jursla åka kollektivt om det fanns bättre förbindelser upp på berget samt även till stan. 20 min trafik nu gör att man får planera ganska noga.

    Kollektivt dörr till dörr för mig: ca 40 min, inkl 15 min promenad.
    Cykla; dörr till dörr 45 min
    Bil; dörr till dörr, 15 min.

    Där har vi den bistra praktiska verkligheten……

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s