Cykling är farligt!

I veckan presenterade NTF, dvs Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande pust!, en rapport som visar att hjälmanvändningen bland landets skolbarn är låg. Ungefär hälften av skolbarnen under femton år använder hjälm. Detta uppmärksammades runt om i pressen ungefär på detta sätt:

Rubrik:  FÅ SKOLBARN ANVÄNDER HJÄLM! Stycke 1: Enbart 50% av landets skolbarn använder hjälm! Stycke 2: Varje år skadas 1000 barn i cykelolyckor.

Sen är artikeln slut. Inget mer, nada! Vilken är då slutsatsen man ska dra? Att barn skadas i trafiken för att de inte har hjälm!? Att cykling är farligt!?

För mig är det ett typexempel på hur trafiksäkerhet för cyklister i Sverige, nästan uteslutande, handlar om hjälmanvändning. Hur många av de tusen skadade barnen bar de facto hjälm och tvingades trots det uppsöka sjukhus? Kanske kan man ställa sig frågan hur många barn skadas varje år vid andra sysselsättningar som lek, hockey, fotboll och på våra skolgårdar?  Hur många barn skadas när de skjutsas av föräldrarna till skolan?

Kanske är det dags allt ofta ställa sig frågan; hur många olyckor kan undvikas om man ser över trafikmiljön utifrån de oskyddade, dvs fotgängare och cyklister, trafikanternas perspektiv?

3 reaktioner på ”Cykling är farligt!

  1. Hur många barn skulle inte ha hjälm om ALLA vuxna hade det?

    ”Kanske är det dags allt ofta ställa sig frågan; hur många olyckor kan undvikas om man ser över trafikmiljön utifrån de oskyddade, dvs fotgängare och cyklister, trafikanternas perspektiv?”

    Jag ogillar att man som jag upplever det vill flytta ansvaret till något eller någon annan vilket för mig betyder att man tycker att såsom man gör idag är rätt och därmed kräver detta beteende ingen vidare fundering el. tanke öht.

    Fråga dig istället vad du kan göra för att dina nära och kära slipper hamna i statistiken…

    Gilla

    1. Din fråga kan nog besvaras med att fler skulle göra det…

      Har lite svårt att se att jag undflyr mitt ansvar genom kräva ansvar från andra. Det sagt så tycker jag absolut att vi bär det största ansvaret själva. Jag väljer också själv att bära hjälm när jag cyklar. Så gör även min familj. Problemet för mig är att säkerhetsfrågor för cyklister ofta slutar vid just hjälmfrågan. Ingen, INGEN, cykelhjälm förebygger cykelolyckor!* Vad den kan göra är att lindra skadorna vid en olycka.

      Kanske naivt, kanske idealistiskt, men raderna i denna blogg skrivs delvis för att mina nära och kära, likväl som dina och andras, slipper hamna i statistiken. För där kan vi hamna med eller utan cykelhjälm! Det vet jag av egen erfarenhet…

      *De mest hjälmskeptiska hävdar tom motsatsen.

      Gilla

  2. ”Problemet för mig är att säkerhetsfrågor för cyklister ofta slutar vid just hjälmfrågan.”

    Hjälmen är mycket bra att ha i situationer då avsaknaden av den kanske hade blivit katastrofala.

    Men säkerhet är så mycket mer än bara passiva skydd.

    Såsom hjälm och andra lösningar där oskyddade trafikanter och mera tung trafik i framtiden, ev. slipper korsa sina vägar.

    Att kräva ett idiotsäkert trafiknät för ALLA oskyddade trafikanter (vilket jag inte påstår att du gör) är mindre realistiskt.
    Det är dessutom ingeting som med säkerhet kommer att ske tills imorgon.

    Bättre kan allting bli. Men i väntan på det menar jag att det är viktigt att vi är medvetna om det som är och gör det bästa av det vi i nuläget vet.

    Har vi gjort det så har vi gjort det vi kan.

    Och det är nog.

    Gilla

Kommentera

