Min bästa cykelbok!

Det har varit mycket böcker på Velonavia ett tag. Så varför inte ta tillfället att berätta om den bok som betytt mest för mig och mitt cyklande. Nej det är inte vare sig It´s all about the bike av Robert Penn eller It’s not about the bike av Lance Armstrong. Två bra böcker, två helt olika böcker, men inte högst upp på min lista. Där finns en annan, faktiskt helt utan cyklar. Egentligen är det flera böcker, av vilka jag som ung läste två; Tom Sawyers äventyr och Huckleberry Finns äventyr, båda av Mark Twain. För mig var cykeln min flotte, mitt redskap för och följeslagare på äventyr som barn och ung. Vi upptäckte gradvis och allt längre från hemmet, var stig och väg. Vi var fria, i alla fall för stunden, vi var våra egna herrar, vi reste dit vi riktade styret. Väl hemma drömde vi om nästa cykel tur. För bakom vägkrönet, bakom nästa sten där…

Kommentera

