Hjälmen ännu en gång

Har på Twitter, Facebook och mail fått frågan om varför jag dissar cykelhjälmen. Speciellt eftersom den kanske räddade mitt liv förra hösten. Det började med att jag kommenterade en riksdagsmotion från Catharina Bråkenhielm (S)

Så, jag tar det ännu en gång, jag dissar inte hjälmen. Vad jag inte inte vill se är en debatt om säkerhet vid cykling som enbart handlar om cykelhjälmen. Cykelhjälmen minskar inte olyckorna, den kan i bästa fall minska skadorna vid cykelolyckor.

4 reaktioner på ”Hjälmen ännu en gång

  1. Exakt! Amerikanska och brittiska studier tyder ju dessutom på att hjälmen ökar antalet olyckor. Det kan i bästa fall bli ett nollsummespel, i värsta fall en minuspost.

    Gilla

  2. Det ger större effekt att bygga säker infrastruktur än att hjälma cyklisterna. Min syster postade på FB tidigare att hon ville varna för en cykelväg i Uppsala. Det var väldigt halt där och ingenting hade gjorts för att minska halkan. Dom enda svaren hon fick var att hon skulle ha på sig hjälm.

    Det är liksom inte den enda lösningen på isgator. Ingen uppmanar bilister att ha på sig hjälm vid halt väglag trots att många olyckor (med skallskador som följd) sker på just sådana sträckor. Istället pratar man om hur man ska bygga vägen säkrare när sådant händer.

    På samma sätt bör man diskutera kring cykelvägar.

    Gilla

Kommentera

