Blir bilen en valfråga, eller Svensken och bilen del 2

Knappt hade jag på mitt Facebook-konto postat en länk till SVT, där miljöminister Lena Ek(C) menade att vi behövde minska på bilåkandet för att nå de miljömål Sverige satt upp förrän det det blåste upp en mindre storm på min ”vägg”. Lena Ek menade vidare att det inte räcker med ny teknik och nya bränslen för att nå målen utan att man måste titta på sätt för att minska motortrafiken. Velonavia har tidigare skrivit om hur ett ökat cykelanvändande skulle kunna påverka miljön. Lite intressant då att partiledaren för det största oppositionspartiet, Håkan Juholt, då på den pågående partiledardebatt, lyfte upp inköp av ny bil som en viktig fråga för svensken.

När man pratar om bilism och miljö är det på något sätt omöjligt att undvika att hamna i frågan om bensinpriset, eller kanske bränslepriset är ett bättre namn? I artikeln på SVT sa miljöministern bla att ”jag är inte främmande att diskutera varken skatter eller teknik, bara vi når målen.” Kritik höjs då att pratet om miljön är då bara en rökridå för att kunna höja skatten. En skattehöjning på bränsle slår ju ganska hårt mot boende på landsbygden, personer som i många fall inte har några allmänna kommunikationsmedel som alternativ, till skillnad från oss bortskämda och lata stadsbor.

Jag har funderat på det tidigare och tanken förstärktes när jag hörde programmet Forum på Vetenskapsradion i måndags. Kanske måste man även titta den plats bilen har i vårt medvetande, i vår tillvaro. För om vi identifierar oss i och med vår bil så blir ju ett ekonomiskt styrmedel verkningslöst.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s