Cycle safety campaigns: do they do more harm than good? – Telegraph Blogs

http://blogs.telegraph.co.uk/news/andrewgilligan/100136900/cycle-safety-campaigns-do-they-do-more-harm-than-good/#

Annonser

4 reaktioner på ”Cycle safety campaigns: do they do more harm than good? – Telegraph Blogs

  1. Suck. Jag förstår ibland inte vad människor tänker med. Hela ”blogginlägget” som Andrew Gilligan (snarare en politiskt motiverad inlaga) handlar om hur bra det är med cykling. Men han avrundar med att säga att bara rika, priviligerade människor cyklar och att man inte bör bygga bra cykelvägar åt ”2%” av resenärerna. Alltså är det inte bra.. eller?

    Hela poängen med vilken typ av samhälle vi vill skapa, vad cykeln gör för individen i form av befrielse från diktatur-olja, fett och behovet av att arbeta 1 timme om dagen extra bara för att ha råd med bilen försvinner när man bara ser hur det är just nu – inte vart vi är på väg eller var vi vill hamna. Dessutom är det mer sannolikt att man cyklar när man är fattig (då man inte har råd med bil eller kollektivtrafik).

    Det är dock sant att i förorten, där jag bor (som har många låginkomstagare), finns många snygga bilar med lågprofildäck och V8-motorer dock inte 1 per låginkomstagare). Har man ett svårt liv är det inte konstigt att man skaffar sig något som får en att framstå som framgångsrik. Att ta en V8 till affären för att handla mjölk är däremot ingenting vi ska bygga ett samhälle på.

    Bilen har definitivt en plats i ett land som Sverige. Den har mindre plats i en tätort när det finns andra transportmedel tillgängliga. Men den har fortfarande en plats även där. Dock bör andelen resor med andra transportmedel än den dyra, fantastiska (den är verkligen fantastisk!) oljan premieras i vårat framtida samhälle. Oljan måste sparas för att användas till att bygga ett samhälle som är (i så stor mån som möjligt) fri från den.

    Det var min politiska inlaga. 🙂

    För att ta hand om hans kommentar om cykelkampanjer. Jag kan hålla med om att påpeka hur farligt det är att cykla kan ha negativa konsekvenser. Jag försöker ofta undvika den frågeställningen.

    När jag beskriver en del av vägen jag cyklar som hal, trång och mörk får jag ofta motfrågan ”Du har väl hjälm?”. När en lastbilschaufför berättar hur halt och svårt det var att köra längs en viss väg så ifrågasätts inte bältesanvändningen. Säkerhet skapas bäst genom bra infrastruktur. Hjälm och bilbälte är ingen lösning utan är en metod för att minska allvarliga konsekvenser av dålig infrastruktur.

    En separerad, väl dimensionerad cykelväg med tillräcklig bredd för omkörningar och socialt cyklande är inte bredare än 1 (en) bilfil i tätort (3.5 – 4m). Vi kan inte bygga allt på en gång men vi kan bygga något idag. Med oljan – för att minska behovet av olja.

    I övrigt så kan inte alla köra var sin två-tons-bil till jobbet och affären. Det skulle bli trafikinfarkt över hela landet. Samma gäller även i London.

    Gilla

    1. Jag håller tillfullo med dig Patrick! Och har samma invändningar som du mot den ”politiska tonen” i inlägget. Men som du också säger, tror även jag att man inte enbart bör fokusera på säkerhet utan nyttan och nöjet med att cykla i kommande kampanjer

      Gilla

      1. Tack! Oljan är vårt ”stora svarta hopp” samtidigt som det är vår potentiella undergång. Kanske inte i miljöförstöring (även om det är stort problem) utan att vi står utan alternativ när den blivit för ovanlig.

        Se transportarbetarstrejken i UK hösten 2000 för vad som kan hända när oljeleveranser störs.
        (http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_protests_in_the_United_Kingdom)

        Jag hoppas att vi någon dag också får en sån stor kampanj som körts i ”The Times”. Fast med fokus på det roliga.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s