Cyklist, politker och pristagare. Möt Per Ankersjö

Tidigare i februari mottog Per Ankersjö (C) 2012 års politikerpris från Klas Elm på Svensk Cykling. På deras hemsida kan man läsa motiveringen:

Per är starkt engagerad i cyklisters säkerhet och framkomlighet i Stockholm, och har visat mod och handlingskraft genom att driva konkreta frågor för att förbättra möjligheterna till ökat cyklande och därmed sett till att skapa nationell debatt.  Per har fört fram frågorna om att tillåta cyklister att cykla mot rött vid högersväng och att tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat. Att skick upp två sådana missiler i bilkramarnas land visar på politiskt mod.

Foto: Frida Demervall

Per är till vardags stadsmiljöborgarråd i Stockholm och vid sidan om det arbetet skriver han två bloggar, en om Stockholmspolitiken i allmänhet och en om arbetet som miljöborgarråd och cykelfrågor i synnerhet. Velonavia bad Per berätta lite mer:

Vill börja med att gratulera till utmärkelsen. Kommentar?

Tack! Ja det är förstås väldigt roligt, speciellt som jag fick utmärkelsen för att ha visat mod i debatten. Men det är också ett erkännande till Stockholms stads nya ambitioner när det gäller cykling. Vi ska ju bland annat satsa en miljard på att bygga ut cykelbanor och annat de kommande åren.

Hur ser du cykeln och dess framtid ur ett trafikpolitiskt perspektiv i Stockholm synnerhet och Sverige i allmänhet?

Cykeln har gått från att ha betraktats som fritidssyssla till att bli en stor del av lösningen på städernas trafikproblem med utsläpp och dålig framkomlighet. Stockholm kommer att växa med ett par hundratusen invånare på kort tid. Det håller inte att alla som flyttar in åker bil på Folkungagatan. Genom att öka cyklingen minskar vi klimatbelastningen, vi förbättrar luften och lämnar mer plats på gatorna till spårvagnar och bussar så att fler kommer till jobbet i tid – inte bara vi som cyklar.

När man pratar trafikpolitik och miljöpolitik menar allt fler att vi inte når miljömålen med bara ny teknik utan att det krävs ett systemskifte. Kan det engelska Bike-to-work systemet, dvs subventioner vid cykelköp typ de vi hade på datorer tidigare, vara en väg att gå?

Ja varför inte? Nu verkar det i och för sig som att utvecklingen rasar på åt rätt håll utan subventioner men du har rätt i att vi behöver ett systemskifte i hur vi ser på transporter. Bilen har varit norm väldigt länge och det har förhindrat en utveckling på cykelområdet. Många pratar om dessa frågor ur ett rättviseperspektiv, att infrastrukturen för bilar tillåts kosta så mycket, och det kan ligga något i det.

Vad säger du om kritiken mot att den utlovade sk cykelmiljarden mest är tomma ord då den ej är budgeterad?

Det är nonsens. Partier som borde applådera utvecklingen ägnar sig åt trist pajkastning när de vet bättre. Som staden arbetar så lägger vi budget ett år i taget medan cykelmiljarden av naturliga skäl sträcker sig flera år framåt i tiden. Alla investeringar föregås av genomförandebeslut och det är då man anger finansieringen. Det är budgettekniska detaljer men det väsentliga är att vi skrivit om cykelmiljarden i budgeten och att alla allianspartier är överens om att investeringar för en miljard ska genomföras.

Hur mkt cyklar du själv?

Lånad bild från http://iamibike.wordpress.com

Under sommarhalvåret ca 3 dar i veckan till och från jobbet. När jag ska på möten utanför stadshuset brukar jag använda lånecykelsystemet. Att cykla är det bästa sättet att komma i tid.

Bästa cykelminne?

Förutom när morfar lärde mig cykla i en park i Fruängen på 70-talet så är det faktiskt när stadsmiljörådet var på studieresa till Amsterdam och Paris. Att cykla med hela rådet i Paristrafiken var en upplevelse – faktiskt inte så farligt som man kunde tro utan bara roligt.

För eller mot en allmän cykelhjälmslag?

Emot. Jag tror på frivillighet. Det visar sig också att vi svenskar är duktiga på att använda hjälm utan att vi använder tvång mot myndiga personer. I en internationell jämförelse är vi antagligen världsmästare. I de stora cykelstäderna Köpenhamn och Amsterdam ligger de långt efter. Hjälm är bra men tvång med poliskontroller och annat som följer kan bli ett psykologiskt hinder mot att öka cyklingen och det är dumt. Bättre med information i så fall.

 

Som alltid när det gäller politik finns människor med andra åsikter, och så måste det vara. Per är inte på något sätt en okontroversiell politiker. Vissa tycker han gör för lite, vissa tycker hans ideer om att låta cyklister cykla mot rött ljus är rent sagt livsfarliga. Vad vi alla kan vara överens om är att cykelfrågor behöver komma upp i den politiska debatten allt mer och Velonavia vill tacka Per och önska honom lycka till i det fortsatta cykelpolitiska arbetet…

Annonser

9 reaktioner på ”Cyklist, politker och pristagare. Möt Per Ankersjö

  1. ”I en internationell jämförelse är vi antagligen världsmästare. I de stora cykelstäderna Köpenhamn och Amsterdam ligger de långt efter.”

    Ja vi slår dem i hjälmbruk, men troligen inte i cykelsäkerhet! Vi är nog världsbäst på självgodhet också.

    Med det sagt vill jag instämma i att Per Ankersjö gör ett jättebra arbete med att lyfta cykelfrågorna. Tack Per för att du visar att cykling handlar om så mycket mer än cykelbanor! Jag cyklar hellre bland bilister i 30 km/h än på en cykelbana längs en 50-väg.

    Gilla

  2. Men jag undrar fortfarande vem det är som verkligen har huvudansvaret för cykelinfrastrukturen, Per eller trafikborgarrådet Ulla Hamilton? Fram tills Per började uttala sig i cykelfrågor så har det i princip uteslutande varit Ulla Hamilton som hörts och hon har inte direkt varit cykelvänlig.

    Gilla

      1. Såhär svarade Ulla;

        Hej, Trafikkontoret arbetar med att ta fram cykelplanen och trafiknämnden kommer att skicka ut den på remiss under våren. Jag invigde i måndags i förra veckan bygget med bullerplank och byggandet av nya cykelbanor längs nynäsvägen. På nästa trafiknämnd har vi avtalet med clear chanels hyrcykelsystem.som framgår av banderollerna vid cykelbanebygget från stadshusbron till Tegelbacken så är det trafikkontoret som genomför detta.

        Stadsmiljörådets uppdrag och arbete , där Per är ordförande, framgår av följande länk

        http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Stadsmiljoradet/

        Bästa hälsningar Ulla Hamilton

        Gilla

      2. Ja, det var ju ett kraftfullt icke-svar.

        Men som jag tolkar det har Per Ankersjö egentligen ingenting med trafikplaneringen att göra, vilket gör att hela cykelgrejen blir rätt uddlös.

        Ulla Hamilton ansvarar för cykelplanen, vägnätet och alla konkreta satsningar.

        Per Ankersjö ansvarar för policydokument.

        Om man ska vara elak.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s