Är det här verkligen den framtid vi vill ha?

0.75 km2 tillägnad bilismen

Norrköping har Ingelsta, Linköping har Tornby. I Örebro heter det Marieberg och i Västerås heter det Erikslund. De flesta, om inte alla, svenska städer har dom. Stora handelsområden i städernas utkanter. Stora affärskomplex och lika stora, eller större, parkeringsplatser. Samtidigt utarmas framför allt våra bostadsområden där det på sin höjd finns en närbutik som säljer 30 olika skraplotter och kanske, om du har tur, lite mjölk och bröd. Man börjar prata om matöknar, områden där man inte kan handla mat, annan än snabbmat. Vi ser även hur stadskärnorna drabbas, där små enskilda butiker inte klarar konkurrensen från tyska jättar. Är det så vi vill ha det?

Nu må jag vara en grinig gubbe som romantiserar svunna tider, men i min barndom fanns det Konsumbutik, köttaffär och ostbutik, och inte mindre än 3 bagerier. Allt detta inom 5 minuters gångväg från lägenheten där vi bodde. Gick vi 10 minuter fanns ytterligare 5 livsmedelsbutiker.  (Man kan tillägga att bensinstationen bara sålda bensin och olja!)  Och då var inte ens Haga/Riks-City en central stadsdel, sitt namn till trots…

Men vi har kanske inget problem med den plats bilen tar, inte bara i vårt medvetande, utan även fysiskt? Den kräver ständigt mer plats dessutom, nya vägar, nya parkeringsplatser. Svårt att komma på någon annan företeelse som kräver så mycket plats. Faktiskt kräver den flera gånger sin egen yta. Parkeringsplats hemma, på arbetet och vid affären och dessutom en parkeringsplats för varje aktivitet vi tar den till och så dessutom platsen på vägen. Kraven på våra vägar är dessutom att de ska svälja trafiken kring rusningstid, trots att den enbart infaller under par timmar om dagen, och att många vägar inte alls är övertrafikerade annars. När man sedan ställer detta mot det faktum att vår bilpark underanvänds å det grövsta så…

40 bilar, 40 cyklister och 40 personer på en buss i Gävle

Hur menar jag nu? Jo de flesta bilar har 4-5 platser. Hur ofta ser man inte bilkön fullt av ensamåkande? Vi har dessutom av tradition, och biltillverkarnas lockelser, stora bilar som ska svälja all utrustning på semesterresan. Men annars då?

Ströget Foto: Olgite

Just bilplatser brukar å andra sidan annars  vara näringsidkares största  invändning när man diskuterar stadsnära eller central shopping. ”Vi måste ju ha parkeringsplatser annars kommer inga kunder!” Jag säger inte att alla städer ska bli nya Köpenhamn, eller ens att Köpenhamn har mycket biltrafik. Men när man diskuterade skapandet av det nu världsberömda Ströget var motståndet från handlarna just det, det kommer inte komma några kunder om vi tar bort parkeringsplatserna och bilvägarna. Dessutom ansågs inte danskarna ha temperamentet eller sinnet för ett rikt gatuliv!!  Och se hur det gick!!

Vi behöver kanske inte parkera bilen för gott. Men kanske kan vi ställa bilen någon dag i veckan. Om inte annat för att göra mer plats åt våra medbilister. Kanske kan vi gå och handla någon gång. Men det kräver ju i och för sig att vi inte bor i en matöken…

Läs mer på

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s