Huvudsaken

Ämnet cykelhjälm fortsätter att engagera! Och det är bra! Engagemang är viktigt i alla frågor. Frågan har återigen väckts om var jag står i fråga om cykelhjälmar och kanske framför allt cykelhjälmslag. Och svaret är detsamma som tidigare, jag är kluven! Å ena sidan har jag burit cykelhjälm vid, i princip, alla cykelturer jag gjort de senaste 15 åren! Å andra sidan ser jag inga skäl till att det ska vara obligatoriskt med cykelhjälm. Ska man sätta det hela på sin spets så cyklade jag i 20 år utan hjälm, utan att skada mig. När jag sedan väl bar hjälm blir jag påkörd ! Jag vet, kanske inte helt relevant, men ändå!

Vill återigen tipsa om Erik Sandbloms artikel i Fria Tidningen, en artikel som i mångt och mycket säger det jag tycker är viktigt i frågan. Även denna om säkerhetstänk i allmänhet i Sverige är intressant. Cykelhjälmen kan aldrig införas som en standardlösning på trafiksäkerhetsfrågor gällande cyklister. Cykelhjälmen ersätter inte infrastrukturförbättringar, attitydförändringar och kunskapsuppbyggnad.

Cykling är relativt riskfritt och fördelarna med cykling uppväger riskerna, många gånger om, vilket denna studie av lånecyklar i Barcelona visar. Detta trots att de inte bar hjälm! För intresserade kan denna, om än engelskspråkiga,  förklaring till vad och hur cykelhjälmen är konstruerad, vara läsvärd.

Så bär hjälm, inte för att du måste, men kanske för att du vill…

Jag har skrivit i ämnet tidigare

En reaktion på ”Huvudsaken

  1. Jag har också alltid hjälm, men slås ofta av hur folk tycks tro att hjälm hjälper mot olyckor (det gör den inte, den hjälper vid *eventuell* olycka).

    Sen har jag också förstått att uttestandet av cykelhjälmar fungerar sådär bra.

    Gilla

Kommentera

