Nu ska jag berätta vad jag tycker om Vasaloppet

image

Om Vasaloppet tycker jag inte! Eller jag har ju bara åkt Öppet Spår en gång och ska kanske inte uttala mig?

Året var 2005 och jag skulle göra klassikern! Efter femton års frånvaro från skidspåren skulle det ske. En riktigt kall söndagsmorgonen stod man där bland tusentals andra, frusna skidåkare vid Berga by.

Ok, förberedelserna var väl inte de bästa, halvvägs genom loppet hade jag denna dag åkt lika långt som hela vintern innan. Men hur som helst, mina minnen är dessa, det är trångt. Lika trångt som på en japansk tunnelbanestation. Ingen har tid för lite skitsnack, för lite vänskapligt tjatter, ungefär som man kan göra när man rullar runt den där näst största sjön. Det hetsas och skriks ur spår! Det är så ångt i från den natur- och frihetskänsla jag förknippar med skidåkning man kan komma.

Så för mig är Vasaloppet bäst på TV och skidåkning bäst långt ifrån ”fäderns spår för framtidstro segrar”.

För er som vill veta halkade jag från Sälen till Mora på sju timmar typ…

2 reaktioner på ”Nu ska jag berätta vad jag tycker om Vasaloppet

  1. Och jag som har åkt Vasaloppet de senaste sex åren har aldrig hört ett endaste ”ur spår” då jag åkt.
    Däremot hörde jag uttrycket när jag stod och tittade på tjejvasan. Tyckte det var hysteriskt kul att se alla spår fulla med damer och så säger någon i högen ”ur spår”. Vilket håll tänkte sig denna dam att den andra skulle åka?

    Gilla

    1. Ja men du är ju snabb ju! Sen har jag hört att det är lite hetsigare vid ÖS än på VL. Ang ”ur spår” så var det precis så man tänkte, var ska jag ta vägen det är ju folk runt om mig…

      Gilla

Kommentera

