Men nej Norrköping!!

Än så länge allt väl

Längs Ståthögaleden i Norrköping har det nu blivit klart med en ny cykelbana på den norra sidan av vägen, ut från centrum och Butängen mot norr och Ingelsta. I mångt och mycket är det en bra cykelbana; bred, väl upplyst och så. Man hade ju i och för sig kanske önskat att avståndet till vägen var lite större och att cykelbanan låg till höger om trädraden i bilden. Det stora problemet är vid avfarten precis innan det stora tyska byggvaruhuset! Avfarten många kommer att ta när de tar bilen till Friskis & Svettis nya lokaler eller när de ska rasta barnen på Busfabriken!

problem i sikte!

10 meter innan avfarten från Ståthögaleden är det för de högersvängande bilarna en busshållplats. Velonavia gillar allmänna kommunikationer och så även busshållplatser. Vad Velonavia inte gillar är hur denna busshållplats och med den tillhörande bussar och bussåkare kommer att skymma sikten för bilister som svänger av vägen.  Dessutom är det bara en sträcka på 8-10 meter från vägbanan innan den svängande bilen är framme vid cykelöverfarten. En cykelöverfart som enbart markeras med en varning för ett gupp. Jag säger det igen, det varnas för ett gupp!! Gud förbjude att bilen ska ta skada! Men gående och cyklister då?

Inte optimalt!

Det ska tilläggas att hastigheten på Ståthögaleden i dagskedet är 70 km/h, men ska höjas(!!) till 80 km/h i och med den hastighetsöversyn som pågår. Så med den ”ränta” som den genomsnittliga bilisten lägger på kommer det inom kort svänga av bilar i en nittio-hundra knyck! Visst det sitter en femtioskylt när man är uppe på cykelbanan, men va f-n! Jag har tidigare skrivit om Cykelbanornas Hall of Shame och det här är i mina ögon en solklar kandidat!  Undrar om hjärnorna bakom denna skapelse läst denna lilla broschyr från Transportstyrelsen?

Så, nej Norrköping, gör om och gör rätt! Faktiskt så behövs kanske inte ens avfarten in överhuvudtaget, då man kommer in till fastigheten från Kiselgatan!

Detta blogginlägg har mailats till Norrköpings kommun samt ett antal enskilda politiker. Jag uppdaterar med eventuella svar!

Annonser

7 reaktioner på ”Men nej Norrköping!!

  1. Slutar cykelvägen i ett övergångställe/lämna företräde, eller de målat lämna-företräde trianglarna innan cykelvägen?

    Eller med andra ord, har cyklisterna väjningsplikt vid korsningarna?

    Gilla

    1. Nej cykelvägen fortsätter efter bilavfarten. Den är ju att räkna som en avfart, eller p-plats infart, och inte en väg. Så för mig är det bilarna som har väjningsplikt. Det finns inget som antyder annat…

      Gilla

  2. Kan bara hålla med om att den här korsningen är en av de sämsta jag sett.

    Sedan har vi alla de myriader av korsningar längs Koppargatan på Ingelsta. Där är man som cyklist säkrare när man cyklar på vägbanan för bilisterna har ingen chans att hålla uppsikt på allt när de ska svänga (baserar detta på de gånger jag själv kör bil där och jag är medveten om problemet och känner ändå att jag lätt kan missa att se en cyklist när jag svänger) . När det är säkrare att cykla på vägbanan än på cykelvägen är det något som är fel.

    Gilla

  3. Hej!

    Fick tips om detta inlägg eftersom du twittrade till @NorrkopingSe
    Intressant inlägg och vi uppskattar ditt engagemang i dessa frågor som gäller trafik. Vi är faktiskt nöjda med utformningen av denna korsningen. Hastigheten på passerande fordon blir låg eftersom cykelöverfarten är byggd med en förhöjning. Skyltad hastighet ska inte tolkas som rekommenderad hastighet, utan hastigheten ska alltid anpassas efter rådande förhållanden. Det är viktigt att man som bilist färdas med en sådan hastighet att man alltid kan stanna för alla eventuella hinder som kan dyka upp. Avsvängande fordon från Ståthögaleden måste låta cyklister passera vid denna korsning. Som cyklist måste man också vara försiktig när man passerar en korsning och endast göra det om det kan ske utan risk.

    Med vänliga hälsningar

    Johan Swärd
    Trafikplanerare
    Norrköpings kommun

    Gilla

  4. Som cyklist måste man också vara försiktig när man passerar en korsning och endast göra det om det kan ske utan risk.

    Visst är det så, men cyklister har också rätt att kräva en infrastruktur som inte bara är säker, utan också upplevs som säker.

    I trafikplaneringssammanhang brukar viss grad av osäkerhet uppskattas eftersom det gör trafikanterna försiktiga så att uppmärksamheten höjs och olycksrisken sänks. Men det får inte gå till överdrift. En korsning ska aldrig vara obehaglig att passera. Att döma av bilderna tycker jag denna korsning ser ganska obehaglig ut.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s