Stoppar in auto i automobilen igen

Vid vårens bilmässor är Volvos stora nyhet en airbag för oskyddade trafikanter. Dessutom har vi sett hur bilar förses med automatiska fickparkeringsfunktioner, automatiska avståndsvarnare. Undersökningar visar också hur bilförare vill ha teknisk utrustning som hjälper dem att hålla hastighetsgränser. Det ter sig som vi automatiserar allt mer, frågan är om det är en bra utveckling eller om vi bara skärmar oss från vad det innebär att vara bilförare och vi flyttar ansvar till tekniken?

3 reaktioner på ”Stoppar in auto i automobilen igen

  1. Då är vi där igen Magnus……
    Du ifrågasätter teknik som skyddar mot dåliga beslut fattade av mänskliga individer….
    Själv anser jag att så länge den siste idioten inte är född och sedan beblandar sig i trafiken så röstar jag för att teknik som hjälper till att skydda är bra. Denna teknik som innebär skydd närmande rullar på en motorhuv är extremt bra då jag själv har råkat ut för detta.

    Gilla

  2. Det här var svårt.

    Å ena sidan tycker jag att människan är ett unik fjäril med förmågan att fatta rationella beslut. Å andra sidan är människan (de facto) en stressad småbarnsförälder som glömmer barnet i barnstolen på biltaket och lyssnar på Lady GaGa på hög volym samtidigt som vi kör i 40 på 30-väg.

    Ok. Så illa kanske det inte är. Men förstå min poäng. Vi är inte fullkomliga. Jag inkluderar mig själv där.

    Jag har länge argumenterat att alla nya bilar ska komma med ett alkolås förmonterat. Inte för att straffa individer, utan för att förhindra att individer gör något dom sedan (när dom är nyktra igen) ångrar.

    Det här kanske ligger i linje med samma argumentation. För att vara konsekvent i mitt resonemang så tror jag att jag måste yrka på bättre teknik för att skydda oskyddade trafikanter.

    Bra frågeställning, Velonavia! Nu fick du mig att fundera igen.
    Däremot anser som alltid att det viktigaste arbetet är preventivt. Att konstruera våra vägar så att så få konflikter mellan trafikanter inträffar ger mycket större resultat än en luftkudde runt motorhuven. Det pratas rätt sällan om det i Sverige dock. Vi är rätt teknikoptimistiska.

    Gilla

Kommentera

