Vart är Velonavia på väg?

När jag började skriva på Velonavia handlade mina inlägg mycket om landsvägscykling och kulturen, prylarna och företeelserna runt den. Nu snart ett och ett halvt år senare har fokus hamnat mer där jag trots allt förutspådde att det skulle handla; Jag kommer skriva om cykling i stort, men kanske oftare om cykelbana, än om tävlingsbana, kanske oftare om croissanter, än om energikakor, kanske oftare, men inte alltid…

Jag ser fortfarande fram mot vårklassiker som Flandern Runt och Paris-Roubaix, de stora etapploppen och så men som sagt, jag kommer kanske skriva ofta om cykelbana än om tävlingsbana…

Vad vill du läsa om? Vad vill du se i Velonavia? Hör av dig!

En reaktion på ”Vart är Velonavia på väg?

  1. Tack för din blogg, Velo! Det är alltid nöjesamt att läsa den.

    Jag håller landsvägscykling varmt om hjärtat då jag tycker sporten är relativt ovåldsam (jämfört med hockey, fotboll, basket osv.) och ett människans övervinnande av motstånd. Det är en spännande sport som utövas med samma (ungefär) regler tvärs över världen på fantastiskt vackra platser.

    Jag gillar alla oskrivna regler och arvet över hur sporten utspelats över tid.

    Jag kan tycka att landsvägscykling på högsta nivån blir lite sandlåda ibland när olika tävlande gnabbas. Det är inte något jag märker av i TV-soffan så ofta, tack och lov. Men sånt har väl alla sporter.

    Men som mina inlägg här och andra ställen skvallrat om är det omställningen av Sverige från att se cykeln som ett gulligt alternativ för skolbarns transport till lärosäte till ett hållbart, gångbart alternativ för tätortstransporter som jag driver. Det är oerhört viktigt för vår hälsa. Både mentalt och fysiskt.

    Till den biten hör så klart den där stilla cykelturen på någon kort mil till ett stillsamt café med en god croissant som belöning. Utan sådana stunder där kroppen och själen kan hamna i rytm är livet fattigt för mig.

    När samhället rullar (haha!) över till att omfamna cykeln ännu mer kommer det också innebära sekundära effekter som att intresset för landsvägscykling ökar. Du kan inte göra fel här. 🙂

    Kort sagt: Vad du än väljer att skriva om Velo, vare sig det är däcksus med ansiktet nere i bocken eller vilket café som har godast kakor har du en läsare i mig. Jag är tillfreds.

    Om det vore möjligt för dig skulle jag uppskatta ett gästinhopp på cykelradion.se. Helst vill jag se fler cykelbloggare dyka upp där och beskriva sin passion. Jag är inte sammankopplad med cykelradion så jag kan inte tala i deras sak. Jag tror däremot att dom inte skulle vara negativa till sådana förslag.

    Alternativt kan du lämna över ett förinspelat ”reportage” till cykelradion för att klippas in i programmet. Croissant-recensioner? 🙂

    Gilla

Kommentera

