Stoppa alla förarlösa bilar

I dag uppmärksammar flera av Sveriges största cykelbloggar fenomenet #ingenbakomratten.

Näst intill dagligen kan vi i tidnings artiklar och notiser samt på tidningars hemsidor läsa om hur till synes förarlösa bilar och andra motorfordon ställer till oreda på våra gator och vägar. I alla fall om man ska tro rapporteringen i media. I Östergötlands två stora nyhetsdrakar NT och Corren kan vi fem gånger så ofta läsa om bil och olycka som vi kan läsa om bilist och olycka. Inte undra på att det blir olyckor om ingen kör! Så här kan man läsa; ”Två bilar krockade vid middagstid. En bil körde av vägen. Bil körde på fotgängare vid övergångsställe. Bil körde på cyklist.

Jag är givetvis medveten om att det inte far omkring en massa förarlösa fordon utan kontroll på Sveriges vägar, utan att det handlar om språkbruket man
använder vid rapportering av dylika saker. Men det visar även i min mening på den syn vi har på trafiken och dess deltagare. Bilisten, brukaren av bilen handlar ofta i en sorts passagerarroll. Som en passiv åskådare när bilen beter sig illa. Men när fotgängare och cyklister är de som handlar illa är de, tvärt emot högst aktiva; ”Cyklisten körde på fotgängaren. Fotgängare gick ut i gatan.

Om man vände på begreppen och även skulle se bilförare som aktiva deltagare i trafiken skulle rapporteringen låta annorlunda; ”Två bilister krockade vid middagstid. En bilist körde av vägen. Bilist körde på fotgängare vid övergångsställe. Bilist körde på cyklist.”

Det blir lite annan tyngd i den meningen. Det skall dock sägas att det inte handlar om skuld, om att peka finger, om att utse syndabockar.

Men frågan om språkbruket är viktig att ställa, liksom frågan om vem det är som har kontrollen i trafiken. Vi som fotgängare, cyklister och bilister? Eller bilen?

Nedan följer blogginlägg publicerat av Christian Gillinger. Artikeln har tidigare publicerats på Cyklistbloggen, och vi följer upp på twitter med hashtaggen #ingenbakomratten

Har ni tänkt på att vid olyckor så är det sällan bilisten som krockat med något, utan bilen själv? Men när det handlar om cyklar så är det alltid ”cyklister” som gör något? ”Bil körde på cyklist”, ”Lastbil körde på cyklist”, ”Lastbil körde på cyklist och avvek från platsen”.

En högst ovetenskaplig googlemätning ger 27 400 träffar på ”Bilist körde på cyklist”, men mer än en halvmiljon, 549 000, på ”Bil körde på cyklist”. Och när det gäller lastbilar så ger ”Lastbil körde på cyklist” 2910 träffar, mot inte en enda för ”Lastbilschaufför körde på cyklist”.

I den mån bilföraren omnämns så är det oftast för att få konstatera att han/hon inte sett cyklisten, att han ”hörde hur något dunkade till under lastbilen”. Alltid i passiv form. Aldrig att det är en bilist som kört på något.

Det är som om fordonet är en naturkraft som inte går att stoppa och att den stackars föraren helt hjälplöst stått vid sidan av och tittat på. Det syns också när inga cyklar är i närheten utan två bilister smäller med varandra. Då handlar det om ”Lastbil körde på personbil”, ”Lastbil körde på bil”, ”Två bilar krockade”. Förarna satt liksom bara med. Det blir extra tydligt som i den här korta artikeln:

Jag ser framför mig två figurer ur Disneys ”Cars”, som med groggy lampögon sakta rullar av vägen med fåglar  flygande i ring kring huvudena. Inga förare inblandade.

Bilar körs helt enkelt inte av någon när de är inblandade i olyckor. De är en ostoppbar tingest, det går lite sig själv och vi omgivande människor kan bara hjälplöst titta på och hoppas på det bästa.

Cyklar däremot krockar aldrig, ens med varandra. Cyklister gör det. ”Cyklist körde omkull kvinna”, ”Cyklist körde på gående och skadades”, klassikern ”Cyklister kör på i var fjärde olycka”, där första meningen lyder ”De allra flesta olyckor mellan cyklister och personbil sker i olika korsande situationer.”. Och när bilisten omnämns är det bara för att konstatera att det inte var dennes fel.

Det är inte bara media som blandar ”cyklister” och ”bilar”, även polisen gör det:

”Cyklister” synliggörs, de är aktiva personer, ”bilister” är passiva betraktare av vad deras fordon tar sig för för tokigheter. När de kör på varandra är det personen på cykeln och själva bilen som nämns. Det här kanske är semantik, men genom att välja, medvetet eller omedvetet, vilka ord man använder så kan man styra hur folk uppfattar världen. Vem är ansvarig i trafiken?

Cyklister och bilar.

Annonser

2 reaktioner på ”Stoppa alla förarlösa bilar

  1. ”Om xcmankan…
    Tyvärr ligger nu mycket på is sedan jag blev påkörd av en bil när jag cyklade till jobbet. …”

    Bästa hälsningar
    Arne

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s