Jag – en cykeltaliban?

(c) paris87.net

När jag och den gode CykelAlex diskuterade cykling, och hur man får fler att välja cykeln som transportmedel kom ordet cykeltaliban upp som en beskrivning på en person som allt för hårt och provocerande propagerar cykling före bilism. Vi kom fram till att det kan finnas ett problem med det, att det skrämmer bort potentiella cykelbrukare.

Saken är bara den att jag allt mer känner mig som en cykeltaliban. Ju mer jag ser hur motorister ignorerar hastighetsbegränsningar etc*, ju mer jag ser på vår trafikmiljö, desto mer vill jag ge mig ut och nattetid bygga cykelbanor, måla upp cykelparkeringar i gathörn**, återställa alla de övergångsställen som togs bort i och med att man införde zebralagen***…

Men jag börjar min gerillakrigföring med att sprida lite glädje, lite uppskattning, och lappar cyklar som jag gillar.

*Ja cyklister bryter mot regler med, men konsekvenserna för motoristers regelbrott är större

**Genom att ta bort den första och sista parkeringsplatsen för bilar i gathörnen och ersätta dem med cykelparkering för 5-6 cyklar så ökar man säkerheten på gatan genom att synligheten för fotgängare och cyklister ökar i korsningen.

** *Är det inte märkligt att man först stärker fotgängares position i samhället med en lag bara för att sedan ta bort de platser där man kan utnyttja den?

 

2 reaktioner på ”Jag – en cykeltaliban?

  1. Håller med CykelAlex. 🙂

    Du kan ju ropa ut Velominati-reglerna samtidigt som du rycker i en växelvajer om du vill. Men det låter inte riktigt som din stil. 🙂

    Gilla

Kommentera

