Möt Jonas, cykelpendlare

När jag skrev artikeln Kriget på vägarna, sim finns ute i nya Outside, nr 4 2012, så gjorde jag ett antal intervjuer med cykelpendlare. Alla fick inte plats, men alla förtjänar det, så här är Jonas Lundmark, 40 år;

image

Var cyklar du?
Mellan hem och jobb samt tjänsteärenden, allt inom centrala Piteå. Året runt (dvs. inkl. minus 25 och snöstrom)

Varför har du valt cykeln?
Bränna fläsk, spara på utsläpp och pengar. Men  även snabbhet, flexibilitet och image är viktiga orsaker. Jag arbetar med förnybar energi, hållbarhetsfrågor och är även friskvårdsombud på arbetsplatsen (gud vilken pretto snubbe, eller hur!!?)

Hur ser du attityderna i trafiken, generellt och mot dig som cyklande?
Jag tycker att folk generellt har en rätt så förlåtande och generös attityd til cyklister i trafiken. Piteå blev årets cykelstad för ett par år sen, men det spelar nog inte så stor i detta sammanhang. Kanske mer att vi är i ett mindre samhälle i norra Sverige där stressnivån i trafiken är låg och utrymmet hyfsat bra?

Men i frågan om attitydsförändring så tycker jag att  generellt så verkar folk mer och mer acceptera och ta hänsyn till cyklister. Kanske för att det bakom ratten sitter en potentiell cyklist som surar över höga bensinpriser och växande midjemått?

Vad skulle du vilja se i framtiden?
Ett ökat tänk från  trafik/gatu- och samhällsbyggnadsavdelningar på kommuner på hur man får in cyklistens perspektiv redan från början, för att få allt fler att känna att det är lätt att välja cykel. Det görs redan i de flesta kommuner, så egentligen är det kanske större satsningar på att visa tydligt fördelar med att cykla kontra bil. Marknadsföring kring kostnader, hälsovinster, miljövinster, tidsbesparing odyl. Det handlar nog mest om en attitydsförändring. Sen bor ju jag i en glest befolkad kommun i norra Sverige där man vissa tider på året måste ha bil för att inte dö av kyla under resor…
Men vad som förvånar mig mest, efter att aktivt ha promotat mig som cykelentusiast för mina kollegor, är hur mycket uppmärksamhet det väcker; ”cyklar du hela året om?” ”oj vad du är hurtig som cyklar” (Typ 2,5 km, oj vad långt…).
Är folk lata eller lättimponerade? Du och jag, Magnus, har ju kört diverse cykellopp som är BETYDLIGT längre än 2-4 km, så det kanske är en fråga om relativitet? Om man aldrig rör på sig verkar 4 km cykel oöverstigligt.

Jag kommer att jobba på med cykelfrågor på kommunen (det är inte min uppgift men jag blir indragen lite då och då i sånt) framgent så ämnet är mycket intressant för mig. (kom hem från Köpenhamn igår, apropå cykelstad..)

Kommentera

