Inte bara hårdare attityder i trafiken

Det är ju inte bara attityder och uppförande som har hårdnat i trafiken. Ta en titt på dessa bilder:

Nog har de nya bilarna fått en dos av aggressivitet, maskulinitet och testosteron? Lite som trafiken, där det accelereras mellan korsningar och pekas finger åt medtrafikanter. Sedan är det ju frågan om hönan och ägget. Speglar biltillverkarnas design bara marknadens önskan om tuffhet och styrka eller påverkas vi som bilförare av bilarna vi kör? Att det finns ett samband är jag övertygad om. Kanske ska vi se på dessa rovdjursleende fartmonster med samma kritiska ögon som vi ser på tex skönhets- och modeindustrins overkliga kvinnoideal? Att bilindustrins ideal skapar fartblinda verklighetsfrånvända bilister på samma sätt som skönhetsindustrin skapar komplex och ätstörningar?

Annonser

3 reaktioner på ”Inte bara hårdare attityder i trafiken

  1. Ja bilarna såg sötare ut förr! Jag tror det kan bero på att kunderna inte känner sig så tuffa som de gjorde förr och har ett behov att kompensera. Unga män kör mindre bil jämfört med åttiotalet medan äldre kvinnor kör mer. Samtidigt tycker jag de mindre bilarna har ett mindre aggressivt utseende, med strålkastarna högre upp. De ser liksom förvånade ut.

    U.S. PIRG Report: Young Americans Dump Cars for Bikes, Buses – Streetsblog DC
    The trend toward non-automobile transportation options was even more pronounced among higher-income Americans, notable because this group is less likely to be motivated by economic concerns.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s