The leader in personal, green transportation?

 

Är det utvecklingen vi vill ha? Är verkligen Personal Mobility Devices dit vi ska? För i så fall vet jag hur det slutar. Som passiva, orörliga klumpar som flyter omkring på sina mPods (mobility Pods?) och konsumerar giant-slush och virtuella träningspass!

Att sedan distributören av Spamway lyckades få styggelsen klassad som el-cykel är en gåta! Törs man be Uppdrag Granskning kolla efter eventuell bestickning eller svågerpolitik? För att en cykel ska få kallas cykel krävs ju bland annat att:

*Elcyklar måste vara utrustade med PAS (Pedal Assistent System) för att uppfylla Sveriges lagar gällande elcyklar. Om elcykeln inte har PAS klassas de som mopeder och inte som cyklar.

Transportstyrelsens definition av en elcykel är ”En elcykel räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt. Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind. Motorn till en elcykel får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Motorns nettoeffekt får inte överstiga 250 watt.”

Egentligen är min största invändning mot dem den passivisering som de innebär, att även den så ursprungliga transporten att gå ska automatiseras! Se på bilden och de tre japanerna på sina U3-X som glatt rullar i kontorets korridor. Är det verkligen utvecklingen vi vill ha?

För vad Velonavia anbelangar har vi redan Personal Mobility Devices som redan är ”gröna”, de kallas fötter och ben och har funkat i ett par hundratusen år…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s