Hastighet är ingen rättighet!

Har tillbringat en del tid i trafiken den sista tiden. Dels en resa längs E4:an mot Småland. Det är slående hur fort de allra flesta kör, som om den skyltade hastigheten är den lägsta tillåtna! Om man håller hastighetsbegränsningen så är man den som sticker ut, den udda. Kanske inte så överraskande då attitydundersökningar visar att 60% av svenskarna tycker det är viktigare att följa ”trafikrytmen” än fartbegränsningar**. Lite märkligt kan tyckas. Men så är det. Jag som satte farthållaren enligt skyltarna fick se mig ständigt omkörd! När man sedan svängde av motorvägen för färd in i det mörka höglandet fortsatte hastighetsvansinnet, detta trots att vägarna var både smala och krokiga.

Men det är inte bara på motorvägarna  och landsvägar det går fort, än värre är det att det på våra gator körs väldigt fort. Det är därför jag applåderar alla former hastighetskontroller, fartbulor och avsmalningar! Och ännu viktigare, arbetet med att införa 30 km/h i bostadsområden, ett arbete som de flesta av landets 290 kommuner har påbörjat. Ett arbete som av kommentarer på landets lokaltidningar att döma möter liten, eller ingen, förståelse från bilister i allmänhet!

Velonavia vill dessutom ifrågasätta om det är nödvändigt att på vissa vägsträckor höja hastigheten? Kanske är det till och med kontraproduktivt och skadligt? Är det inte så att man med bitvis höjda hastigheter säger; ursäkta att ni tvingades hålla igen där tidigare! Här har ni chansen att ta igen det! Ursäkta dröjsmålet! Eller att de trafiksäkerhets- och miljövinster man gör inte är värda uppoffringen, att man kan ta igen lite av effekten. Nu går även Motormännen* ut och kräver höjd hastighet till 130 på vissa sträckor. Vansinne!!

Besökte ett shoppingområde till fots med sonen några dagar senare. Döm om min förvåning när bilar då tutade bara för att vi ville gå över vid övergångsstället! Eller som den svarta BMW som i dag girade vänster och strök förbi mig på ett annat övergångsställe samtidigt som ägaren pekade finger?!

Är allt mer övertygad om att bilen verkar fördummande och att bristande respekt för hastighetsgränser är en bristande respekt för andra människor.

Har skrivit om hastighetsgränser förut:

Avslutar med en favorit i repris:

* ganska typiskt att en så otidsenlig organisation som Motormännen heter just så

**I Danmark har förändrade attityder och hårdare lagar fått ner antalet trafikdödade till rekordlåga nivåer

5 reaktioner på ”Hastighet är ingen rättighet!

  1. Det verkar som om bilen plockar fram djävulen i oss. Jag tycker inte att det är så kul att åka/köra bil, framför allt inte sedan jag flyttade till stress-Stockholm. Här jobbar jag hårt på att hitta bra cykel- och löpvägar istället. Det får hellre ta lite längre tid att transportera, bra för både miljön och hälsan.

    Gilla

  2. I söndags var jag med om en skrämmande omkörning på E4:an. Jag låg och körde i omkörningsfilen mellan två lastbilar. Ville inte gå in mellan eftersom jag då antagligen skulle bli stängd där. Jag kör 110, och det regnar. Då kommer ett pucko (visste inte det innan) som kör om på insidan och sedan in framför mej och BROMSAR! Blev livrädd då det inte var helt lätt att se bromsljusen i allt vattenstänk som förutom regnet hamnade på framrutan. Den j-a idioten markerade att jag inte borde ligga i omkörningsfil? Fattar en sådan människa inte att det inte bara är sitt eget liv, min familjs liv och de i bilarna bakom mej som utsätts för extra fara?
    Jag brukar antagligen ha tur som inte stöter på så många puckon i trafiken i vanlig fall. Och jag precis som du, har lärt mej att de där runda skyltarna med siffror på är de jag ska rätta mej efter om inte vädret säger åt mej att ta det lugnare.

    Gilla

  3. Bygg en ny järnväg längs E4/R40, så kan man höja hastigheten till 330! De som vill åka fort kan ta tåget så blir det lite trevligare på vägarna för alla cyklister, traktorförare, ryttare, fotgängare, och alla som ska till bussen!

    Gilla

  4. Det finns också undantag. Jag har under en period på drygt 2,5 år pendlat några dagar i veckan till Linköping.
    Jag kör förutom på jour-utryckningar mitt i natten, enligt hastighetsgränserna.
    Har inte haft några större problem med det med mina medtrafikanter. Dom, oftast Audi, eller BMW, som kör upp för nära för snabbt när jag ligger i omkörning får sig en dusch av bakre vindrutetorkarspolningen och brukar fatta poängen.
    Dom problem ni beskriver sitter inte sällan i era egna sinnen. Låter ni dom påverka er, blir ni påverkade. Jag tillåter inte dom att göra det bara för att jag håller hastighetsgränserna.
    Kan tilläggas att jag är övernitisk att stanna och släppa över cyklister, även fast dom cyklar på övergångsställen, och gångtrafikanter som går ut på riksvägar utan att titta. Det gör mig dock inte upprörd för det finns klantskallar överallt och jag är skyldig att ha uppsikt över dom.

    Gilla

Kommentera

