Om Norrköping som cykelstad

Har med anledning av de ganska hårda kommentarerna till nyheten att Norrköpings kommun fortsätter sin satsning att bli en cykelstad, fått frågan på Twitter, hur är attityderna i stan, hur är Norrköping som cykelstad?

Har de senaste 20 månaderna inte själv deltagit så aktivt i trafiken som cyklist, men väl följt frågan och för mig är Norrköping som cykelstad inte riktigt framme ännu.

Däremot finns viljan, vilket både plattformen Cykla Norrköping och uppdragsplanen från Stadsplaneringsnämnden till Stadsbyggnadskontoret visar. Sedan visar ju förvisso kommunens mål till 2014 på ökad cykling för korta resor till 30% och långa (5-10km) till 6% att det faktiskt inte är en så naturlig del av Norrköpingsbornas vardag som man kan hoppas! Detta trots att förutsättningarna finns, då Norrköping är en ganska liten stad och 75% av innevånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete.

Men Norrköping är en stad i förändring. De senaste 5 åren har antalet motions- och sportcyklister ökat. Frågan är väl bara hur det påverkar andra trafikanters attityder till cyklister i stort? Staden ser i och med Universitets tillkomst en inflyttning av unga. Samtidigt växer intresset för att åter bebygga de många rivningstomterna/p-platserna i stadskärnan.

Dock är det så att bilismen och bilen har ett fast grepp om många Norrköpingsbors värld och sinne. Alla förändringar i gatumiljön ses som försämringar och tidningars kommentatorsfält fylls av bittra och ilskna åsikter. Bilen ses fortfarande av vissa som en statussymbol, som en penisförlängare. Som en identitet och inte ett fortskaffningsmedel. Hastigheten på gatorna är hög och antalet fortkörare stort. Man möts inte sällan av oförstående bilister och arga blickar från motorburna medtrafikanter. Det pekas finger och tutas.

Men jag har hopp om framtiden. Jag tror det bästa om mina stadsgrannar. Vi kommer att gå från en bilcentrerad återvändsgränd om mot levande, mänskliga gator fyllda av fotgängare och cyklister.

Men det behövs förändring. Av attityder och infrastruktur. Både för och bland bilister, fotgängare och cyklister.

Jag har skrivit om Norrköping tidigare!

Annonser

4 reaktioner på ”Om Norrköping som cykelstad

  1. Tänk om du kunde skriva ett inlägg som detta utan att peka finger.
    Vad mer positivt det skulle kännas då och då skulle jag nog regelbundet följa din blogg igen.
    Den var roligare för när du var mer orienterad på cykling. Denna nya position; hata bilismen, hela världen skall cykla, lägg ned alla köpcentrum, all säkerhetstänk kring livet är löjligt… är något tröttsam.
    Du har i alla fall tappat en regelbunden läsare, sedan kanske du vunnit några flera. Vad vet jag…..

    Gilla

    1. Tråkigt om du tycker läsningen är tröttsam.

      Om jag delar med mig av mina åsikter är dom då pekpinnar? Eller är det så att pinnarna pekar på en öm punkt? Hos dig, hos andra?

      Gilla

  2. ”Men det behövs förändring. Av attityder och infrastruktur. Både för och bland bilister, fotgängare och cyklister.”
    Bra insikt där! Med fler cyklister i (pendlings-) trafiken behövs förutsättningar för att det ska hålla. Gårdagens norm med ett lapptäcke av ”GC”-vägar fungerar rätt dåligt med morgondagens mål & behov av rakare och snabbare färdväg även för cyklister. Varför är det oftast kortare resväg för bilisten? Varför ska gångtrafikanter & cyklister så gott som alltid klumpas ihop & samsas på en remsa bredvid ”bilvägen”? Varför inte titta lite mer på hur det ser ut i en fungerande cykelstad som Köpenhamn?

    Och sen när blev en cykelresa på 6 km ”lång” ? 😉

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s