Cykelinfrastruktur, ekonomiskt olönsamt?

I alla fall om man skall tro insändaren i dagens DN! Där ställs frågan om inte investeringar i nya och bättre cykelbanor är bortkastade pengar. Att det skulle vara bättre att satsa på utbyggd kollektivtrafik.

Sedan får man ju även läsa den så vanliga åsikten att cyklister ändå inte bryr sig om trafikregler, så varför satsa på dem? Utöver att cyklisterna anses vara laglösa så påstås de även vara så få att ekonomiska satsningar på en sådan liten grupp är felaktiga. Som en parentes kan man väl fråga om det är nu är så få som cyklar, är deras påstådda laglöshet ett problem då?

Åter till frågan om den ekonomiska felsatsningen på cykelinfrastruktur. Är det lönsamt att satsa på gång- och cykeltrafik? Svaret är JA! Se exempelvis denna analys från Stockholm; pdf

Eller någon av dessa:

  • den brittiska organisationen SUSTRANS visar att förhållande fördelar:kostnad är 20:1 för gång- och cykelinfrastruktur mot 3:1 för annan trafik (1)
  • denna amerikanska studie visar att man för varje satsar dollar får 2.94$ tillbaka i medicinska fördelar(2)
  • Köpenhamns stads undersökning visar att för varje cyklad kilometer finns det en social vinst på 1.22 danska kronor. Varje kilometer i bil innebär en social förlust på 0.69 DKK(3)
  • denna australienska sida har samlat mer information om de ekonomiska fördelarna med ickemotoriserad trafik(4)
  • den ansedda skolan London School of Economics visar att värdet av cykling i Storbrittanien är 3.3 miljarder Euro(5)
  • fördelar med Ciclovia och liknande cykelprojekt uppväger kostnaderna med 20:1(6)
  • amerikanska OneStreet(7)
  • amerikanska BikesBelong.Org(8)

Avslutningsvis ska sägas att Velonavia gillar kollektivtrafik. Det är inte mot kollektivtrafik som cykelsatsningar ska vägas. Det finns annan trafik!!

Annonser

3 reaktioner på ”Cykelinfrastruktur, ekonomiskt olönsamt?

  1. Håller med!

    Att cykla är ofta snabbare än att åka kollektivt på korta sträckor. Man är fri från tidtabeller och väntan vid hållplatser. Ju fler som cyklar, desto fler lediga platser blir det på kollektivtrafiken för de som åker längre sträckor.

    Det är en myt att det skulle vara fysiskt krävande att cykla. Tvärtom ger det lagom motion. Det är inte svårare att cykla än att hålla balansen i en krängande buss eller ett ryckigt tunnelbanetåg.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s