NTF svarar på kritiken

Under förra veckan uppmärksammade Velonavia en artikeln i Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjandes nättidning. Nu har svaret kommit:

Hej!

Visst är det så att vår artikel, och vår undersökning, endast ser till hjälmanvändningen och inte hela problematiken kring cykelolyckor. Men inte desto mindre är hjälmanvändningen en viktig del i helheten. NTF är mycket positiv till satsningar på cyklism, både vad gäller ny infrastruktur med fler cykelvägar, särskilda ”snabb-cyklings”-stråk mm och annat som ökar cyklandet som t ex möjlighet att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Vi är positiva till arbete som får mer av persontransporterna att göras med cykel i stället för bil, även att låta cykeln ta större fysisk plats i gaturummet.

Nu var det just mätning av cykelhjälmsanvändningen som vi av Trafikverket i år fick finansiering till. Vi ansökte också bland annat om att få engagera oss lokalt i trafikmiljön för cyklister, men fick det delprojektet struket.Eftersom cirka 75 % av cykelolyckorna är singelolyckor är trots allt hjälmanvändningen viktig för att minska konsekvenserna av cykelolyckor. För att minska olyckorna behövs dock arbete kring framför allt att förbättra underhåll av cykelvägar.

/ hälsningar 

Katarina Bokström, projektledare, NTF

Om nu NTF vet om att merparten av alla cykelolyckor är singelolyckor, varför inte då titta på orsaken till dem?  Man säger ju till och med att arbete behövs kring förbättrat underhåll. Om man nu är positiv till att mer persontransport sker med cykel, varför inte undersöka incitament till sådan? Varför var just hjälmanvändande så viktigt? Varför överhuvudtaget söka medel för att räkna cykelhjälmar?

Annonser

4 reaktioner på ”NTF svarar på kritiken

  1. Inte så stor idé att skjuta på NTF, de är i stort sett helt o hållet uppdragsfinansierade. Bättre att rikta kritiken varifrån pengarna kommer: Trafikverket! Uppenbarligen är det detta som Trafikverket vill ha belyst, hjälmen är ju i stort sett det enda Trafikverket talar om när det gäller trafiksäkerhet och cykel.

    Gilla

    1. Ja skäll på Trafikverket också. Men idealet är väl ändå att NTF ska driva på Trafikverket, inte tvärtom. Det är ju NTF som utger sig för att värna trafiksäkerheten mest, förhoppningsvis grundat på vetenskapliga rön.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s