Folksam och NTF, Trafikverkets marionetter?

Velonavia har ju, som den minnesstarka läsaren säkert kommer i håg, tidigare uppmärksammat försäkringsbolaget Folksams skräckpropaganda både en och två gånger, och nu senast  en artikel från NTF och därefter även deras svar. Där framkom det ju att NTF även hade sökt medel för att undersöka trafikmiljön för cyklister, men att Trafikverket inte gav dem finansieringen. Så jag frågade Trafikverket varför och fick detta svar;

Hej!

Trafikverket verkar för ökad och säker cykling på flera olika sätt. Mer om detta kan du läsa i en redovisning kring ökad och säker cykling som nyligen lämnades från Trafikverket till Regeringen: http://www.trafikverket.se/PageFiles/791/okad_och_saker_cykling_pm_slutversion.pdf

I år pågår flera projekt inom andra områden för att öka säkerheten på cykel än bara genom användandet av cykelhjälm, dock med andra utförare än NTF. Till exempel så utför Cykelfrämjandet ett projekt som handlar om att initiera förbättringar i den lokala trafikmiljön för cyklister.

Vänligen
Anna, Kundtjänst

Givetvis blev jag intresserad av vad som stod i PM:et och det var speciellt ett par saker som fastnade. I sammanfattningen på sidan 5; ”Tidigare inriktning har varit att öka cykelhjälmsanvändningen för att på sikt kunna genomföra en cykelhjälmslag. Eftersom cykelhjälmsanvändningen på flertalet håll inte ökat i tillräcklig omfattning i förhållande till uppsatta mål bör enligt denna strategi ett nytt angreppssätt prövas som innebär en samverkan med försäkringsbolag, landsting och företag.
OK, det tar en stund för det hela att sjunka in. Så Trafikverket, på uppdrag av Sveriges Riksdag antar jag, försöker först med upplysningskampanjer och sedan med hjälp av, till exempel Folksams, skräckpropaganda att få oss att bära cykelhjälm, så att de sedan kan införa en tvingande cykelhjälmslag för befolkningen?

UPPDATERAT 2015-10-07 Då den socialdemokratiska riksdagskvinnan Christina Bråkenhielm fortsatt motionerar om cykelhjälmslag kan vi nog vara säkra på att Trafikverket inte fått detta uppdrag från riksdagen. Så alla mina konspirationteoretiker, hidden agenda på tjänstemannanivå avlönat av bilindustrin? Varsågoda!

Annonser

6 reaktioner på ”Folksam och NTF, Trafikverkets marionetter?

  1. Är det inte underbart så säg! Kul att jag kunde bidra lite med att leda in dig på denna väg! Visst är det härligt när man börjar se sambanden och hur saker hänger ihop! Hej o Hå för ökad o säker cykling, man riktigt känner att Trafikverket tar frågan på största allvar!

    Gilla

  2. Bra kämpat! Jag såg din fråga häromdagen, läste igenom pdf:en och slogs av att styckena om cykelhjälmslag helt saknade referenser till undersökningar om cykelhjälmslagars positiva och negativa effekter, eller knappt ens till något om cykelhjälmsanvändandets påverkan på skade- och dödsstatistiken. Det verkade bara betraktas som en självklarhet att cykelhjälmslag är något eftersträvansvärt. Det enda som liknade bakgrund var att det nämndes att försäkringsbolagen vill ha det. Skrämmande!

    Gilla

    1. I en sammanfattning av trafiksäkerhetsutvecklingen hänvisar Trafikverket till en så kallad fall-kontrollstudie. Den visade att bland cyklister som skadas allvarligt i Sverige och som inte använt hjälm är huvudet den kroppsdel som skadats svårast i cirka 13 procent av fallen. Motsvarande andel bland hjälmanvändarna är endast 7 procent. Så en del forskning har tydligen gjorts.

      Men det finns ett annat sätt att se på det, nämligen att när fler bär hjälm så borde skallskadorna minska. Men så blir det inte. Vidare tycks de flesta fall-kontrollstudier inte ha beaktat alkohol. När man beaktar alkohol ser man att alkohol har ett starkare samband med skallskador än vad hjälmar har.

      Källhänvisningar:
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelhj%C3%A4lm#Fall-kontrollstudier
      Alcohol: obscuring the outcomes of helmet research?

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s