Åh nej, än mer skrämselpropaganda

Det var nästan så man satte morgonkaffet i vrångstrupen när man slog upp lokaltidningen. Motorjournalisten hade skrivit en artikel om hur utsatta axlarna var i cykelolyckor. Trodde därför att man sedan skulle få läsa om ”odödlighetsjackans” förtjänster, men det hela fortsatte sedan i hjälmprat.

Av artikeln framkommer att det under 2011 avled 17 cyklister i landet, varav 16 av dessa inte hade burit hjälm! Det står inget om att i de fallen rör det sig om olyckor med ett motorfordon, i vilket fall en hjälm ändå inte haft någon effekt.  Som så ofta grundar sig mycket av artikeln på Folksams statistik. Kan tycka det märkligt att en tidning så okritiskt s(v)äljer vad ett kommersiellt företag säger. Man tittar inte på baksidan av hjälmpropagerande och i värsta fall hjälmlagar ; minskat cyklande, ökat risktagande mm.

Folksams intresse är ju självklart, då det är god ekonomi att minska kostnaderna för sak- och personförsäkringar. De behöver inte stå för fiolerna för kostnaderna som uppstår i bilismens hjulspår; sämre hälsa, sämre miljö etc.  Vilken är tidningens? Man vill få cykling att framstå som farligt? Man försökte ju till och med vid ett tidigare tillfälle påstå att lokaltrafik var farligare än att åka bil. Allt för att vara på god fot med de starka ekonomiska intressena i motorvärlden och potentiella annonsörer?

(c) Copenhagenize

Är det för att man är intresserad av och värnar om läsares säkerhet borde man kanske ta upp frågan om bilisthjälmar? Frågan har ju lyfts sedan 60-talet. Först av svenska forskare och senast 2000 av australiensiska  som visar att man skulle årligen spara 380 miljoner aus dollar i sjukhusvård av bilförare och passagerare! Men en sådan artikel, en sådan annons kanske skulle skrämma bort någon? Vara dåligt för affärerna?

Velonavia har skrivit om cykelhjälmar förut

 

 

 

Annonser

En reaktion på ”Åh nej, än mer skrämselpropaganda

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s