Det bidde en…

Ni minns säkert sagan om farbrodern som gick till skräddaren för att sy en kostym och slutade med ingenting? Lite av ett antiklimax för farbrodern där och kanske lite av ett antiklimax för landets cyklister, när Sagan om Cykelen och Trafiken av Kent Johansson släpptes i onsdags?

Det är väl bara rabiata bilister, bilbranschen och oljebolagen som kan motsäga att vi som samhälle kan dra nytta av att fler medborgare väljer cykeln som transportmedel? Fördelarna är många; folkhälsan, miljö och klimat, mindre bilköer, för att nämna några. Så när regeringens cykelutredare Kent Johansson i onsdags presenterade sin utredning så var i alla fall jag intressera av vad den skulle innehålla. Om man sätter sig ner och läser den är den, insvept i välmenande påståenden och vackra förhoppningar, till att börja med en genomgång av dagsläget med slutsatsen att det faktiskt är ganska bra idag som det är. Det är inte bara Velonavia som besviket konstaterar påståendet att reglerna finns, men det faller på tillämpningen och brister i den faktiska gatumiljön. Sedan vill Kent Johansson bland annat att det från 2016 inrättas cykelöverfarter där cyklister har företräde genom att förare får väjningsplikt mot cyklande som ska färdas ut på en cykelöverfart. Att detta ska väntas med i dryga tre år är för att kommunerna ska hinna ”bygga om” cykelöverfarterna? Bygga om? Skylta om menar han väl? Sedan vill utredaren införa så kallade ”cykelfartsgator”, något som bland annat har provats i Linköping. Frågan är vilket behovet av sådana blir  nu när allt fler städer ser över sina hastighetsgränser? Kan  dock tycka att iden är bra och värd sin plats i arsenalen av verktyg till att göra våra städers gator till levande miljöer för människor.

Knappt hade pressmeddelandet om utredningen landat hos rikets media innan det urålderliga samfundet Motormännens vd, som är en kvinna*, uttalade sig om cyklisters lagolydighet och att olika regler i trafiken inte gick för sig. Det senare med hänvisning till att utredar-Kent vill tillåta cykling i båda riktningar på, för motortrafik, enkelriktade gator. Som om vi inte idag har olika regler för olika trafikslag, exempelvis får inte traktorer köra på motorväg!

Man kan bara konstatera ett konungadömet-Sverige har en bra bit kvar till vårt södra grannland Danmark

Annonser

4 reaktioner på ”Det bidde en…

  1. Jag vill inte vara en sån där messerschmitt men heter utredaren inte Kent Johansson?

    Sen håller jag med dig i precis allt. Staten kan (vill?) inte genomföra en större förändring av våra cykelregler eller infrastruktur.

    Nu är det upp till enskilda kommuner att enskilt skapa olika standarder och idéer för hur cykling ska se ut. Vad ger det här dessutom för signaler till kommuner som velar om hurvida man ska omfördela resurser mellan trafikslagen?

    Tack för att du skriver!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s