Körkortet, ett verktyg för klassresa?

Bild från Aftonbladet.se

Allt färre unga väljer, eller kanske tvingas av ekonomiska skäl, att inte längre ta körkort. Det senare hävdar i alla fall Åsa Linderborg, krönikör på Aftonbladet på kultursidan i går. Varför jämställs valet att inte ta körkort med fattigdom, och då indirekt något dåligt? Motsatsen och det eftersträvansvärda blir automatiskt då att ha körkort. Jag är givetvis medveten att det finns en skillnad mellan att inneha körkort och att faktiskt köra eller äga sin bil och att det finns alternativ till detta. Men så enkelt är det väl inte? Att körkortet är, bokstavligt, vägen till arbete och ekonomisk framgång? Det finns väl ingen som påstår att en bilaffär är en bra affär, undantaget är väl bilindustrin (nåja) och oljeindustrin, som hand i hand lovar guld och gröna skogar. Det är till och med så att en fortsatt satsning, om än indirekt, på bilism förstärker sociala orättvisor och hierarkier. På livutanbil.se visar de mer vad en bil kostar för en privatperson. Ser man det till ett samhällsperspektiv så hävdar danska forskare till och med att bilresor är en kostnad för samhället.

Åsa du har rätt, vi måste utjämna ekonomiska skillnader i samhället. Vägen dit går dock i min mening inte via bilismen utan i utbyggd kollektivtrafik och satsningar för fotgängare och cyklister. Att låta sig luras av bilindustris och petroleumjättars löften om miljövänliga bilar är att sticka huvudet i sanden. Vi måste i stället sluta att bygga in transportberoende i samhället.

6 reaktioner på ”Körkortet, ett verktyg för klassresa?

  1. Jag är närmare 40 än 30 och har en lön en bra bit över medel. Har jag körkort? Nej. Har jag någonsin blivit nekad anställning på grund av detta? Nope. Som sagt. Mer kollektivtrafik (och bättre cykelinfrastruktur) är vägen framåt.

    Gilla

  2. Jag har dom senaste 6 åren granskat flera hundra CV från arbetssökande 1 20-25års åldern och hållit anställningsintervjuer med minst 25 personer. Endast en bråkdel har körkort.

    Gilla

  3. Har aldrig fått ett jobb pga att jag har körkort och jag har jobbat med en hel del olika saker. På landsbygden, där jag själv kommer ifrån, har alla körkort. I Stockholm, där jag nu bor – har kanske varannan Stockholmsfödd körkort.

    Det handlar mer om var man kommer ifrån än klasstillhörighet är min uppfattning.

    Bor man där det finns kollektivtrafik- och alternativ till bil, blir lappen genast så mycket mindre attraktiv.

    Kontententan: Satsa på kollektivtrafik och cykelbanor istället för fri körkortsutbildning.

    Gilla

Kommentera

