Skyltkaos och Vi Bilägare har tappat all verklighetsförankring

Kan du alla?

I och med att det skyltas om bland hastighetsbegränsningar runt om kommer det artiklar, kommentarer och insändare om att det blivit krångligt att hålla reda på om det är 30, 40 eller kanske 60 kilometer i timmen som gäller.

I Sverige har vi drygt två hundra vägmärken; varningsmärken, påbudsmärken, anvisningsmärken och så vidare. Så vad gör väl ett par tre nya? Är det kanske så att irritationen över de nya hastigheterna och skyltarna egentligen gäller den för bilisterna sänkta hastigheten på många platser? Kan hålla med om åsikterna att det ibland blivit någon skylt för mycket. Det finns dessutom direktiv som säger att 10 km/h stegen enbart ska införas i större områden. Så om kommunen nu infört 40 km/h på vissa sträckor viktiga för kollektivtrafiken, hade det kanske varit bättre att satsat på tätare turer och på så sett inte pressat redan tidigare ansträngda turlistor. Att det över ett par hundra meter går från trettio till fyrtio och tillbaka till trettio, kunde man ha hoppat över höjning mitt i. Att dessutom höja hastigheten på vissa sträckor devalverar värdet på sänkningen på andra, då det antyder att man som bilförare kompenseras för att ha tvingats lätta på gasen, att vinster för miljön och i trafiksäkerhet kan avvaras till förmån för fart. Men vad viktigare är, något som man ibland tror att många glömt bort, dessa gränser är enbart den högsta tillåtna hastigheten. Att det utöver hastighetsbegränsningen är väglag, mörker, annan trafik, fotgängare, katter, lekande barn, trötthet, reklamskyltar, regn och annat att ta hänsyn till. Om du undrar vilken hastighet som gäller? Kör saktare!

J-vla fotgängare som skitar ner!

Samtidigt kan Velonavia härmed meddela att Vi Bilägare helt tappat verklighetsförankringen i och med publiceringen av blogginlägget ”Fotgängare är miljöbovar”. Den bakvända logiken lyder att den dåliga luften, avgaser och skit är fotgängarnas fel eftersom bilisterna tvingas stanna för dem! Ja så skriver Marianne Sterner på hemsidan. Jag var tvungen och kolla datumet. Det var inte första april! Vill du berätta vad du tycker om hennes inlägg kan du maila henne på marianne.sterner@vibilagare.se. Tyvärr är hennes åsikt inte ovanlig. Men vi får försöka bemöta liknande argument. Om vi nu bara kan ta oss över gatan? Host, host…

3 reaktioner på ”Skyltkaos och Vi Bilägare har tappat all verklighetsförankring

  1. Har inget emot sänkta hastigheter, men det är faktiskt väldigt svårt att veta vilken hastighet som gäller. Redan innan körde jag sällan 50 på smågatorna. Men 30 eller 40, är ganska stor. För någon av de hastigheterna tror jag att det borde vara. Nu kan jag få panik om jag ser att jag kör 35, för tänk om det är 30? Förut körde jag lungt på i ca 35 km/h utan att ha dåligt samvete.

    Gilla

  2. Ja, vad ska man säga? Jag mejlade iallafall Marianne.

    Det är förövrigt inte många bilister som kör 30 på 30-väg. Jag har en sån sträcka på väg till jobbet, och när jag häromdagen hamnade efter en bil som faktiskt höll 30 blev jag nästan förvånad. De flesta brukar ligga kring 35. Och så finns det ju de som kör 50 också.

    Gilla

Kommentera

