Skolskjuts och vapen

Det finns en risk att jag kommer göra många arga, att många inte kommer att förstå. Men jag måste få skriva av mig en tanke som varit med mig en tid nu. Nästa gång, och jag hoppas det aldrig sker, det är en skolskjutning i USA och vapenlobbyn vill beväpna allmänheten för att skydda sig, skaka då inte uppgivet på huvudet och säg galna amerikaner, samtidigt som du skjutsar barnet/en till skolan för att skolvägen känns farlig. Likheten finns där, låt mig förklara. Genom att välja bilen för att skjutsa barnen till skolan gör vi, i vår tur, inte vägen tryggare och säkrare.

De flesta barn har mindre en 15 minuters skolväg i Sverige*. Trots detta presenterades det i går en undersökning som visade att allt fler föräldrar tycker att deras barns skolväg är otrygg och farlig och därför följer dem till skolan. Allt som oftast i bilen. Samtidigt så går eller cyklar allt färre skolbarn till skolan. En liten undersökning i sonens klass visade att 16 av 23 barn hade skjutsats till skolan. En större undersökning gjord av motororganisionen FMK visade förra året skrämmande nog att nära 60 % kör för fort utanför skolor där hastighetsgränsen är 30 km/h.

Det var ingen större skillnad om förarna hade barn i skolan! Det är kanske därför som rektorer i landets skolor anser att skjutsande föräldrar utgör det största hotet?

Att skolskjutsen kan vara farligt och att barn som går och cyklar till jobbet presterar bättre i skolan, har Velonavia skrivit om förut.

Så nästa gång, du tycker vapengalna amerikaner är tokiga som beväpnar sig som skydd mot vapen, tänk till, tänk på den farliga skolvägen…

*Jag skulle kunna skriva ett eget inlägg om skolan, framför allt denna friskolehysteri som råder och som ökar avståndet till skolan och med det transportbehovet…

Kommentera

