Norrköping som vinter-cykelstad

Södra Promenaden

Så här med sensommarsolen starkt lysande från en klar himmel så är det kanske läge att titta tillbaka på vintern och snöröjningen. För även om åsikter alltid kan gå i sär, så är det trots allt min uppfattning, av det jag kunna se, att snöröjningen av gång- och cykelbanor funkat riktigt bra. Givetvis är det så att det vid stort snöfall på kort tid blir svårt för snöröjningen att hinna med och att man ibland röjt lite smalt, speciellt där gång- och cykeltrafik är skild åt, där har enbart cykelbanan varit röjd, med följd att fotgängarna givetvis väljer den. Hur som helst så vänder jag mig till Johan Swärd, trafikplanerare på Norrköpings kommun och ber honom att berätta mer:

Velonavia: Norrköpings kommun har ju en ganska ambitiös målsättning vad gäller snöröjningen av de viktigaste cykelbanorna. Kan du berätta lite mer om det?

Johan: Vi snöröjer de viktigaste cykelvägarna redan vid 1 cm snö och de ska vara färdiga med snöröjningen fyra timmar efter avslutat snöfall. Cirka 9 mil prioriterade cykelvägar i Norrköping snöröjs med så bra standard och vi kallar dem för sopsaltstråk.

Foto: Iréne Skogvold, Svevia

V: För ngn vecka sedan var jag uppe sent en natt och såg då långt efter midnatt hur snöröjningen jobbade på cykelbanorna. Detta sker med en sop- och saltmaskin, eller hur? Kan du berätta lite mer om dessa?

J: Våra entreprenörer har tre sådana maskiner och de ger en yta som i princip går att jämföra med sommarcykelväglag. I bästa fall gör snösopningen att ytorna blir fria från snö, is, sandningssand och torra.

V: Med tre sådana maskiner och nio mil cykelstråk är det väl svårt att hinna med målsättningen?

J:Varje maskin hinner drygt 30 km snösopning under ett pass. Lämplig sträcka att hinna med har diskuterats med entreprenören innan vi beställde snösopningen, och vad jag vet så hinner de med vad de ska och avsluta snöröjningen inom fyra timmar efter avslutat snöfall. Vi har lagt upp rutterna så effektivt som möjligt för att underlätta för entreprenören.

V: Ett problem som jag upplevt vid flera tillfällen är övergången mellan olika entreprenadsområden. Dvs där någons ansvar slutar och någon annans börjar. Hur arbetar ni med kontakten med fastighetsägare, vägsamfälligheter, trafikverk osv? Det är ju ett viktigt område då tex utbildning av traktorförare odyl måste till.

J: Vi genomför startmöte med alla entreprenörer som kommunen ansvarar för och vi träffar dessa löpande under säsongen för att diskutera svårigheter i gränsdragningar. Så fort vi får in anmälningar från medborgare eller andra om att det är en gränsdragning som är problem tar vi kontakt med de inblandade och försöker lösa frågan. Hos fastighetsägarna ligger den största utmaningen eftersom övervakningen av hur de snöröjer blir en polisiär fråga och inte alltid prioriteras högst av ordningsmakten.

Olai kyrkogata

V: Om vi för en stund lämnar vintern bakom oss. Runt om i  landet pratas det supercykelvägar, regnsensorer vid rödljus för cyklister och fotgängare, gröna vågen-ljus, cykelfartsgator med mera. Vad kan vi som norrköpingsbor vänta oss under de närmaste åren, vilka investeringar står på tur?

J: Vi arbetar med en ny cykelplan eller som vi kallar den ”riktlinje för cykeltrafik”. Den är inte klar ännu på ett tag och inte varit på samråd men i arbetet kommer frågor som cykelfartsgatar och sk supercykelvägar behandlas. Vi ser ett behov av att förtydliga de viktigaste cykelstråken till och från centrum och med hjälp av cykelfartsgator kan detta ske genom stadsdelar som saknar separerade gång- och cykelvägar såsom i Kneippen och Klingsberg.

Kanske även här?

V: Det glädjer mig att höra att ambitionen fortfarande är hög. Just tydligare stråk eller ”navigering” vet jag att flera har efterfrågat. Tacksam för att kommunen sett över hastigheterna i staden, så skickar jag  med ett förslag om att göra bland annat Bråddgatan-Saltängsgatan samt Olaikyrkagata även de till cykelfartsgator.

J: Tack för förslagen. Olai kyrkogata är ett av de viktigaste stråken och vi tittar nu främst på delen söder om Trädgårdsgatan samt kopplingen vidare mot Saltängsbron.

V: Väl medveten om att saker som politisk vilja och ekonomiska resurser avgör hur ett sådant arbete fortskrider. Om du helt utan detta i bakhuvudet, fick önska, drömma själv. Vilket skulle ditt favorit cykelinfraprojekt vara?

J: Något som jag tror ger stor effekt på att öka cyklandet i Norrköping samt ger befintliga cyklister en morot att fortsätta cykla är just att satsa på de största och viktigaste stråken och utveckla dem till att bli mer attraktiva. Cykeln ska ha prioritet i korsningar och bredderna ska vara sådana att man som cyklist inte känner att man behöver bromsa in vid möte eller omkörning. Det ska vara lätt att hitta till dessa stråk och att följa dem från ytterområdena till centrala Norrköping. En typ av supercykelvägar kan man säga.

V: Vi har ju tidigare diskuterat kommunens utmärkta cykelutflykts häfte och möjligheten till att digitalisera inte bara häftet utan även kartinstruktionen i form av nedladdningsbara filer för smartphones och gps-apparater. Hur går det med den saken?

J: Arbetet har inte lagts ner men heller inte fått så hög prioritet… Kommunens GIS-enhet kommer att få uppdrag att digitalisera cykelturerna och lägga upp dem på vår webplats.

V: Du får använda ekonomi som ett incitament. Cykelturism beräknas omsätta 3 miljarder pund årligen i Storbrittanien.

Velonavia vill avslutningsvis tacka Johan och kommunen för att det arbete som gjort hittills för att göra Norrköping till en cykelstad och hoppas att vi kommer ha fortsatt dialog.

Läs även om Johanna som arbetar med cykling inom kommunen

Annonser

3 reaktioner på ”Norrköping som vinter-cykelstad

    1. Från det jag sett i dag så verkar det fungera utmärkt. I alla fall längs cykelbanorna utmed Malmgatan, Ståthögavägen, Stockholmsvägen och Koppargatan ut mot Åby. Besökte Hageby i fredags och även där och in till city var det sopat och fint…

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s