Har du en gång lärt dig cykla så

Ser lätt ut, eller hur?

Du har säkert hört uttrycket förut? Hur svårt ska det egentligen vara? den har ju till och med tre hjul. Tre! Som barndomens första! Tre! Ska sanningen fram är jag nu full av beundran för den unga kvinnan som lojt kollade Facebook samtidigt som hon ”trackstand”:ade på gården utanför. Själv hade jag nyss, med en stadig hand som stöd inte kunnat trampa fem meter utan att tappa balansen. Det var min första handgripliga bekantskap med, eller på en liggcykel. Liggcykeln, denna lite udda bekantskap, denna hemma-ingenjörernas och nördarnas skapelse. Det är väl lite så cyklisten i allmänhet tittar på dessa flerhjuliga kusiner bland fordon? Det är väl dags att sluta titta snett på dem? Det kunde vara så mycket värre, de kunde ha en motor…

Cykeln på bilden är en holländsk Flevobike, just denna en fraktcykelvariant där lådan bakom sitsen förnärvarande är borttagen. Men skam den som ger sig, när tillfälle ges ska jag nog kunna fördubbla den cyklade sträckan? Eller så får jag sätta stödhjul på trehjulingen?

2 reaktioner på ”Har du en gång lärt dig cykla så

  1. Efter en trafikolycka förlorade min hustru sitt vänstra underben, och blev tveksam över hur hon skulle kunna fortsätta cykla. Vanliga 3-hjuliga vuxencyklar tilltalade inte ent utseendemässigt, svårt att tänka sig cykla längre sträckor på dem, dessutom så frestade det på henes trasiga axlar. Liggcyklar har sedan 1960-talet varit intressanta för mig, så jag letade runt, och hittade TerraTrike Rover, prismässigt intressant och med bra sitthöjd. Beställde 2, en 8-vxl till mig och en med BionX el-motordtöd åt henne. Fick dom i maj i fjol, och i slutet oktober hade vi gjort ca 900 km, trots den något fuktiga sommaren. Nu är hennes uppväxlat och min står i tr för ett uppgraderat växelsystem. Längtar efter rena vägar nu!

    Gilla

    1. Som det kanske har framgått så har även jag varit med om en olycka som nu gör det svårt för mig att cykla. Olika varianter av liggcykel har faktiskt intresserat mig en tid. Ska kolla in TerraTrike. Tack för tipset!

      Gilla

Kommentera

