Kan vi också få loss nio miljarder?

Guld vid cykelbanans, inte regnbågens, slut?

I ljuset av gårdens inlägg om Cykelfrämjandets svar på cykelutredningen kan vi fundera på nyheten från slutet av förra veckan då det presenterades  att London ska satsa 913 miljoner på att förnya stadscykling. 913 miljoner pund alltså. I runda slängar 9 miljarder kronor. Den Europeiska cyklist federationen ECF , pekar på att det inte skulle ha skett utan ett stort arbete från olika cykelförespråkare. Det är här vi alla kan hjälpa till. Om vi på gräsrotsnivå, som vardagscyklister, pratar, förespråkar och sprider positiva nyheter om cyklingens många fördelar kan vi få loss pengar för fortsatta cykelinfrasatsningar här hemma.

Londons nyutsedda cykelkommisionär Andrew Gilligan berättar hur han och Londons borgmästare Boris Johnson hyllar motsvarande Cykelfrämjandet, journalister och bloggare för deras insats. Den cykelfrämjande opinionen var det som låg bakom denna omvälvande miljardsatsning. Det och det faktum att att det är en bra affär. Enbart cykelturism omsätter 3 miljarder pund årligen i Storbrittanien.

Man får gärna kalla mig naiv, även om jag föredrar benämningen Velonaiv, men jag är övertygad om att vi kan alla påverka. Även om min insats inte sträcker sig längre än till de två personer som jag vet jag fått att cykla dagligen, så är det i alla fall två fler cyklister och två färre bilar. Om de i sin tur påverkar två personer…

Kommentera

