Lekande barn och levande samhällen

Ni har säkert sett dem; skyltarna med texten lekande barn – kör sakta!

Jag såg en sådan vi en promenad härom dagen. Det slog mig; vi kanske skulle ha sådana skyltar, med en lite annorlunda text i utkanten av våra samhällen? Levande samhälle – kör sakta! Levande, lekande samhällen där gator och vägar är till för alla – kör sakta! Det är en tanke jag skickar med Er denna söndag. En tanke och en fråga; vilket samhälle vi vill ha?

Sovstäder och bostadsområden där ingen syns till annat än på parkeringsplatsen? Kanske är det vita funkishus med pulpettak och dubbelgarage, öppen planlösning, stort träddäck vid den lättskötta trädgården med robotgräsklippare, där vi grillar den danska, billiga flintasteken på vår fritid medan familjen sitter framför den nyinköpta storbilds-tv:n. Det vill säga den tid som vi inte tillbringar i bilkön till och från vårt arbete, till och från storköpsladan, till och från barnens aktiviteter…

Det är inte det samhälle jag vill ha. Jag vill att sonen ska känna sig bekväm i att cykla på gatan utanför huset. Att han och grannens dotter kan spela badminton, landhockey eller flyga med drake där utan känna att de inkräktar på motorfordonens plats. Jag vill hänga vid grannens staket och snacka skit. Jag vill kunna gå eller cykla till affären för att handla.

Kommentera

