Jag – en bitter bilhatare?

Jag har åter fått kritik mot Velonavia. Som tidigare gäller det kritiska, och ibland kanske väl vassa, inlägg om trafik och trafiksäkerhet. Att det bakom tangetbordet närs en bitter och gallfylld blåsa av hat mot bilar och bilismen. Att jag inte längre skriver om det som var bloggens motto; Nytta och nöje, utan bara kritiska och arga utfall mot motortrafiken…

Kritikerna har kanske rätt? Kanske är jag för kritisk mot bilismen. Dock inte för att jag hatar den den. Tvärtom bilen som företeelse och bilismen är intressant. Mycket intressant. Finns det misstro, kalla det hat, mot bilismen från min sida är det för att jag ogillar det jag ser att vi, godtroget och utan granskande, låter göra med oss. Att vi föräldrar, i oro för den rådande trafiksituationen vid landets skolor, inte låter vara barn gå eller cykla, utan att vi skjutsar dem med bilen och på så sätt själva direkt bidrar till att göra trafikmiljön osäker. Extra beklämmande är det faktum att varannan förälder inte respekterar 30-gränserna vid landets skolor. Jag har hört en siffra att enbart 8 procent av landets bilförare inte kör för fort! Åtta! Att få ser samband mellan dåliga transportval och den ökande ohälsan i vårt samhälle och hellre lägger fokus på att få befolkningen att bära skyddsutrustning. Att fotgängare och cyklister kallas oskyddade bara för att vi inte sitter i 1000 kilo plåt och plast. Oskyddade mot vem? Jo just de många bakom 1000 kilo plåt och plast. Att vi i vårt samhällsbygge fortsätter att bygga in ett transportberoende…

Kanske fylls den bittra blåsan av det faktum att jag inte längre har tillgång till den naturliga säkerhetsventil som mitt dagliga cykelpendlare innebar? Under de dagliga 20 kilometrarna i sadeln fanns tillfälle för reflektion och en möjlighet att släppa på allt vad frustration hette.

Oavsett vilken orsaken är, så är skälet till min kritik inte hat, utan kärlek till vårt samhälle. Kärlek och omsorg. Låt mig förklara innan Ni nu tror att jag drabbats av pretensiös hybris och totalt överskattar min förmåga och möjlighet att påverka? Jag är vare sig bättre eller sämre än någon annan, och så är även mitt skrivande. Jag skriver kanske lika mycket för min egen del som för någon annan. Jag skriver Velonavia för att få utlopp för de tankar som jag bär på, jag skriver för att i bästa fall nå fram till mina läsare, vilka de nu må vara. Få dem, men då även jag själv, att tänka efter, kanske göra ett annat val?

Men jag ska, om än för stunden, lova bot och bättring och inom kort presentera en positiv och glädjande cykelnyhet…

7 reaktioner på ”Jag – en bitter bilhatare?

  1. Hej!

    Jag har förvisso inte läst så mycket på din blogg än så länge, men jag tycker att varje röst höjd för att förbättra, främja och förenkla cykling är viktig.

    Det är svårt att inte vara bilhatare när man är ute och cyklar, och inte för att bilförare beter sig dåligt, mest är det för att man ser hur mycket av våra städer och stråk är hänsynslöst byggda främst för bilen.

    Just nu pågår en tsunami av cykelskrik – de som cyklar och de som vill kunna cykla skriker efter bättre villkor och ju fler röster som höjs, desto mer måste politiker lyssna och agera.

    Och det går faktiskt att välja bort de inlägg som man inte är intresserad av 😉

    Gilla

  2. Tja… Är man inte med så är man mot i den här frågan om kränkta bilister får bestämma. Att inte vilja bygga motorväg av hela städer och att ifrågasätta varför vackra stadsdelar ska rivas för att bli parkering ses som en krigsförklaring mot bilismen. Att balanserade bloggare som du, och jag själv, ses som bilhatare säger mer om bilkramarna än om oss.

    Gilla

  3. Tycker du är en ganska moderat röst, inte speciellt bilhatande. Fast det kan vara svårt att se de lite mer obekväma inläggen när man håller med och även ser helheten. Jag ser gärna fler analyser om hur bilar ska trängas bort.

    Gilla

  4. Det kan vara bra att stanna upp och fundera över vad man skriver om och varför man skriver det.

    Men din blogg tillhör en av de bättre bloggarna som skriver balanserat och bra. Jag tycker att din blogg är positiv med många nya idéer och skriver inte mycket negativt om bilar.

    Du skriver väldigt ofta och bra, vilket främjar cykling.

    Gilla

  5. Tack allihop. Ert stöd och uppmuntran värmer efter ett par dagar med arga mail och sura kommentarer, här och på Facebook. Jag tror, i min enfald(?), att vi tillsammans kan kan förändra, dra vårt strå till stacken. Ett tramptag åt gången…

    Gilla

Kommentera

