Om sandning. Från ett annat perspektiv!

En liten Velonav

Den senaste tiden har allt fler personer i min omgivning och jag själv reagerat på det faktum att det verkar som snöröjningen inte har lika bråttom med att ta bort sand och grus, som de har med att ploga och sanda under vintern. Detta har inte gått obemärkt förbi, så jag ställer mig frågan om vi cyklister, och för all del även fotgängare, är bortskämda och har för höga krav vad gäller bortforslandet av sand.

Erik  som är en flitig cyklist, bland annat ledare under Ride of Hope, jobbar dessutom i ”snösvängen”i Arboga, Jag vänder mig till honom med mina frågor;

Erik, till att börja med, jag antar att du likt alla andra, cyklister eller ej, nu längtar till vår och värme. Kan du berätta lite om hur du tycker vintern varit ur ett snöröjningsperspektiv?

Ur rent snöröjningsperspektiv så har den varit snörik, men hanterbar. Inga större oväder drabbade Arboga. Vi har varit ute och ”plogat” 20gånger denna vinter. Tillkommer gör all sandning som inte utfördes i samband med plogning. Så nu känns det verkligen som att det borde bli vår.

Kan du lite närmare beskriva ditt arbete, hur stort område, hur långa sträckor du ansvarar för och den utrustning du använder?

Jag arbetar som drift/arbets-ansvarig, vilket gör att det är jag som ringer ut den styrka jag förfogar över. Vi har 5st större traktorer/hjullastare som plogar parkeringar och vägar. Samt 2st mindre maskiner som plogar trottoarer och mindre gångar. Vissa av maskinerna har både plog och sandspridare, andra bara plog. Plogbredderna varierar från 170cm till 320cm. Ett normalt snöfall har vi ca 12-14h per maskin. Tillkommer gör våra handskottare som varierar i antal mellan 5-10. Under vintern så följer jag vädret nästan ”slaviskt” för att kunna utföra bästa möjliga service gentemot våra uppdragsgivare. Detta kan innebära att jag är tvungen att gå upp mitt i natten för att se om prognosen har stämt eller inte. Men i de flesta fall så litar jag på magkänslan och bestämmer starttid dagen innan. Normalt startar vi runt 0300.

Personligen så har jag uppfattningen att väghållare inte alls prioriterar sandupptagning, på samma sätt som de gör med snöröjning. Tidigare under vintern kunde man exempelvis vid lunchtid se 5-10 traktorer samlade i centrum där jag bor. Nu ser jag inga. Hur ser du på kritiken som riktas, är vi bortskämda? Ska vi ”stå ut med” gruset några veckor till?

Att det verkar som om grusupptagningen verkar vänta på sig beror på en hel del olika faktorer. Här i Arboga inföll den meteorologiska våren i slutet av februari med plusgrader och snösmältning som resultat. Hade vi då gjort som en del förespråkare ville så skulle vi börjat med grusupptagning redan då. Men erfarenheten säger att det kommer bakslag vilket det gjorde. I mitten av mars hade vi -20C igen. Som entreprenör och även de uppdragsgivare jag har pratat med, vill vi känna oss säkra på att vi verkligen kan börja ta upp grus. Utan att vi får halkolyckor, eller nya snöfall.

Det är rent arbetsmässigt mycket enklare att ploga och sanda än att ta upp all sand. Så länge som det är mer än -5-8C på natten och plusgrader dagtid så drabbas vi av tillfrysning av smältvatten. Vilket gör att vi inte kan ta upp sanden. Jag är medveten om att det denna vinter har sandats rikligt, men kritiken är ändå den samma en vinter där vi inte använder ens hälften av mängden grus vi har använt i år.

Anledningen till att du kan se ett antal traktorer ståendes vid plogning men inte vid sopning, är tror jag pga att det troligen rör sig om inhyrda lantbrukare som har en traktor med plog. Och som kan dryga ut inkomsten vintertid. Samma företagare har oftast inte en sopmaskin ståendes, då denna betingar ett väsentligt högre inköpspris än plogen.

Tidsmässigt så krävs det väldigt mycket förarbete innan sopmaskinen kan tas fram. Dels ska moder natur göra sitt med att smälta snö, sen ska det sopas fram i korsningar, entréer osv. Att sopa med maskin innan all eller nästan all snö är smällt är ett oidipusarbete. Och det kommer bara resultera i högre kostnader, mer slitage samt mer miljöpåverkan. Så svaret blir nog, ja vi kommer få vänta på gruset. Och vi är bortskämda med snöröjningen.   

En invändning mot min kritik har varit att det är väldigt lätt att ploga snön, förhållandevis det vill säga. Det går att göra med i princip vilken traktor som helst. Medan sandupptagning kräver specialverktyg och dessutom måste hänsyn tas till bla rök mm. Är det en del av sanningen att det kanske fattas utrustning? Och i så fall är det väl en prioriteringsfråga för våra politiker med flera?

Jag tror inte det är en prioriteringsfråga, utan det är nog bara så det är. Skulle vi resonera på det viset, så skulle vi få prioritera om en massa saker. Ta skolan/vården som exempel. Där skulle jag vilja ha mer pengar istället.

Hur ser du själv på sand som verktyg i halkbekämpning? Så här på våren fungerar den väl ganska dåligt då sandkornen, eller gruset, smälter ner i snön och isen och den halkbeskyddande effekten uteblir. Dessutom utgör den ju som sagt en fara och risk både för fotgängare och cyklister då det blir halt av gruset. Finns det andra metoder? Flera platser använder borst och saltning i kombination. Hur ser du på detta? Saltning har ju flera negativa effekter, speciellt för miljön?

Sanden/gruset är i mina ögon den bästa lösningen. Jag vet att det har gjorts försök med allt från socker till barkflis. Men ingen ger samma resultat som gruset/flisen/sanden. Att använda salt och borstning kan fungera på små ytor men inte på cykel/gång-vägar eller gator. På perronger osv kan det fungera, men samtidigt så kräver det ett extra redskap eller maskin. Och då blir det helt plötsligt en prioriteringsfråga. Väldigt många plogar och halkbekämpar på större avtal där pengen/priset har styrt vem som får uppdraget.

Det som jag anser måste göras för framtiden är att återvända gruset, idag så hämtar vi nytt grus. Det är en ohållbar situation för framtiden. Om vi ska återanvända grus i dag så blir det dyrare än att att köpa nytt.

Att det blir halt av gruset. Ja tyvärr är det en bieffekt, men se tidigare svar om varför det får ligga så länge som det gör.

Om vi tittar bort mot nästa vinter, har du med insyn i halkbekämpningsbranschen någon nyhet eller trend du kan berätta om? Hur ser du att nästa vinter blir, om du får önska? Snörik eller barmark?

Rent arbetsmässigt får den gärna vara som den har varit iår. Privat så önskar jag att våren/värmen gör sitt intåg betydligt tidigare än vad den har gjort i år. Inget nytt rent maskin eller redskapsmässigt vad jag vet.

Avslutningsvis, vill jag tacka dig för att du tagit dig tid att svara på mina frågor och önskar dig lycka till på sommarens cykeläventyr.

Tack själv! Det jag önskar är lite respekt och hänsyn till oss när vi är ute och snöröjer eller halkbekämpar, det är trots allt inte för egen skull vi sitter i maskinerna. Utan för er.

Läs även om hur Norrköping arbetar med snö- och halkbekämpnng

3 reaktioner på ”Om sandning. Från ett annat perspektiv!

  1. Han Erik verkar inte ha läst forskning om snöröjning. Det är typ 30 år sedan sop-saltning testades med positiva resultat utomlands, mer än ett decennium sedan Anna Niska genomförde en svensk studie med samma resultat och rekommenderade metoden. Men nej, sop-saltning funkar bara på mindre ytor. Jovars… Med den kunskapsnivån hos entreprenörerna är det knappast konstigt att det blir som det blir.

    Gilla

  2. Det är en märklig situation detta med upphandling av vinterväghållning av cykelbanor. Det finns i stort sett inga incitament för entreprenörerna att utveckla teknik och metod då beställarna många gånger bara är ute lägsta pris. Ingen entreprenör kommer lägga ut pengar på att utveckla om det inte går att få tillbaka pengarna. Sen är det ju bara att beklaga att Erik inte har bättre koll på vad sopsaltaren kan, hur den används, att den återfinns i Danmark, Holland, Tyskland, Norrköping, Linköping och nu även Stockholm. Och där används den på långa sträckor av cykelvägar….

    Gilla

  3. Ja sopsaltning fungerar bra är bla Norrköping ett exempel på där miltals av cykelbanor snöröjdes på detta sett. Med den goda bieffekten att de inte behöver sandupptagning. Inte bara cyklister som kan ha åsikter om grus och sand, ett samtal med en bilgladfirma gav vid handen en 70%-ig ökning av stenskott från förra året.

    Gilla

Kommentera

