Ännu mer hastighetsprat!

Som svar på den i mina ögon ensidiga debatten om de nya hastighetsbegränsningarna i Norrköping så startade jag som bekant en insamling härom dagen. I samband med det så skickade jag även ut ett pressmedelande till bland annat lokalpress och politker, riksdagsledamöter på östgötabänken, ledamöter i trafikutskottet med flera. I onsdags morse så började telefonen att ringa. Först ut var lokaltidningen och lokal-tv som ville göra ett par intervjuer med mig. Medan tidningsintervjun mest kom att handla om just hastigheter och då det som jag anser är kärnan i kritiken attt hastigheten i många fall har sänkts och att om det tillkommit lika många skyltar som nu fast med enbart höjd hastighet så skulle det vara mycket tystare.

Ur 24NT

Själva tv-intervjun kom däremot att handla en hel del om den trafikolycka jag var med om för ungefär två och ett halvt år sedan. Om hur det har ökat mitt intresse för trafiksäkerhet och trafikmiljö. När väl tv-intervjun var över var det dags för radion att ringa. Hade jag möjlighet att komma in under eftermiddagen och prata hastigheter  live i programmet Östergötland i dag?

Därutöver har jag hittills fått stöd via mail och i samtal med andra personer som läste tidningen. Har inte du redan skrivit på namninsamlingen gör det nu. Titta även på det europeiska medborgarinitiativet http://en.30kmh.eu/. Själva signeringsförfarandet är lite krångligt, men jag ber Er att även skriva på denna namninsamling. Detta som stöd till den EU-resolution från september 2011 som kräver 30 km/h på alla gator i bostadsområden.

Klicka för stor bild

Avslutningsvis så tog Norrköpings tidningar i dag fredag in min insändare om hastighetsgränserna. Jag gillar att de tog min rubrik, för det är min övertygelse att sänkta hastigher ger mer levande stad. En stad för alla. En stad att trivas i. Hoppas att fler kommuner vågar följa detta exempel, att fler skriver på insamlingen. För mig är det enkelt; brist på respekt för hastighetsgränser är brist på respekt för det förtroende samhället ger oss bilister. Brist på respekt för hastighetsgränser är brist på respekt för andra människor…

Trevlig helg allihopa!

2 reaktioner på ”Ännu mer hastighetsprat!

  1. Bra jobbat och stå på dig. Sänka hastigheter betyder absolut levande städer. Det har man visat på många håll i världen. Det finns också fler städer som följer detta. I Malmö kommer alla allt inom den inre ringvägen vara 40 inom kort.

    Gilla

Kommentera

