Kampanjen till stöd för 30 km/h i bostadsområden – uppdatering

Det som för någon vecka sedan började som en reaktion på den i mina ögon ensidiga och onyanserade debatten om de nya hastighetsgränserna i hemstaden fortsätter. Det hela är ett försök från min sida att titta på orsaken till hastighetsöversynen, målet med den och inte enbart fokusera på antalet nya skyltar. Det första pressmeddelandet som jag skickade ut resulterade i artiklar i Norrköpings Tidningar och deras lokal-TV 24NT. Dessutom medverkade jag live i programmet Östergötland idag på SP P4.

Men strövandet fortsätter. I dagsläget har boende i trettiotalet orter skrivit på namninsamlingen och jag har börjat samla in namn även så att säga ”in real life”. Dessutom har jag fått uppmuntrande mail och kommentarer på min blogg, på Twitter och Facebook. Flera personer både i min närhet och sådan jag mött har även givit mig uppmuntran och stöd. Men det behövs mer. Fler namnunderskrifter, fler personer som delar insamlingen.

Det hela handlar om att göra våra byar, städer och samhällen, våra bostadsområden och våra kvarter mer mänskliga. Gör a dem till platser där vi sätter människan före bilismen. I ett samhälle där föräldrar inte låter sina barn gå eller cykla till skolan i rädsla för trafiksituationen och därför skjutsar dem med bil och då omedvetet bidrar till att göra trafiksituationen värre, måste vi tillsammans göra våra röster hörda. Jag kan ibland känna att jag själv kan inget förändra, och så är det kanske. Jag engagerar mig dock i den här frågan för att jag skall kunna se mig själv i spegeln även i morgon. Och jag tror att jag inte är ensam. Att det finns fler som vill kunna, med trygghet, se sina barn gå till skolan på egen hand på morgonen. Fler som vill kunna utnyttja det gemensamma utrymme som utgörs av våra gator och vägar utan att dämpas av en högljudd motoropinion.

Det som började som ett lokalt engagemang i en stad i östra Sverige växer. Runt om i landet finns det fler vill se en förändring. Runt om i Europa finns samma engagemang. Det europeiska medborgarinitiativet gentemot Europakommissionen arbetar vidare med samma mål som vi. Det är givetvis inte ett mål, en strävan, vi når utan arbete. Så därför ber jag dig att om du inte redan har skrivit på namninsamlingen göra det. Jag ber dig att dela den med dina vänner på sociala medier och med mail. Vill du så finns det word-dokument och pdf:er förberedda om du vill samla in namnunderskrifter på papper istället.

 

Med vänlig hälsning

Magnus Lagher

Velonavia

Initiativtagare för kampanjen 30 km/h i våra bostadsområden

4 reaktioner på ”Kampanjen till stöd för 30 km/h i bostadsområden – uppdatering

  1. Vet inte om detta kan vara till hjälp, ibland är det bra att storstaden går före, ibland inte. Men i varje fall så är det så att i Stockholm har det varit 30 km/t på lokalgator/bostadområden i hela staden i bra många år nu. Detta gatunätet utgör ju majoriteten av gatusystemet sett till antalet mil (kanske inte sett till trafikarbetet). Har för mig att det infördes 2005. Förhoppningsvis startar snart en hastighetsöversyn av huvudgatorna som leder till en hastighetssäkning även där.

    Gilla

Kommentera

