Historien bakom

I väntan på en ägare som aldrig kom?

Det är med blandade känslor jag ser rader av mer eller mindre skrotiga cyklar utan för Resecentrum i Norrköping. Damcyklar, herrcyklar, mountainbikes, en skrotcykel ett museum i staden tyckte var en bra annonstavla. Cyklar i olika stadier av förfall, alla med en sak gemensam; den röd-vita snitseln som markerar att fastighetsägaren tröttnat på dem och inom kort fraktar i väg dem.

Till vad undrar jag och försöker dra mig till minnes om det fanns något man skulle adoptera. Till försäljning, till skoten, till behövande? Jag vet inte. Funderar även på vad som ligger bakom att de står där, slokande, rostiga med dåligt pumpade däck. Alla dess ägare kan inte likt jag lida av minnesproblem och därmed ha glömt var de ställde dem. Kanske efter en blöt utekväll? Visst jag kan känna att det är bra att vi har en avslappnad attityd till våra världsliga ägodelar. Samtidigt skriker det inombords i avsky att vi inte tar hand om saker bättre. Det må vara cyklar vid Resecentrum eller kvarglömda kläder vid sonens skola. Att barn glömmer och tappar mössor och vantar, må vara en sak, men skaljackor, skor, jeans, skjortor? Har alla det så bra ställt att vi struntar i att leta efter dem. Eller är det bara det att vi alla är så duktiga konsumenter att vi genast, tänkte skriva springer, tar bilen och köper nytt?

3 reaktioner på ”Historien bakom

  1. Nytt innebär att du inte behöver lära dig gamla saker, och det är coolt och billigt.

    För övrigt borde alla dessa resecentra ha hyrcyklar, bäst vore om det fanns en lådcykel att låna/hyra vid resecentra så skulle jag nog besöka dessa städer med tågstationen 7 km utanför stan. (vet inte hur det är med Norrköping, men Söderhamn har sin tågstation utanför stan vilket jag fick erfara i somras.)

    Så jag tror att det blir bättre om man har hyrcyklar, men folk kommer alltid att lämna billiga, trasiga eller stulna cyklar vid stora knutpunkter.

    Gilla

    1. Absolut borde resecentra ha hyrcyklar och hyrsystem kopplade till lokaltrafiksystem, eller varför inte till SJ? Köp tågbiljet och boka hyrcykel på en och samma gång…

      Gilla

      1. Jag gissar att det skulle bollas mellan SJ/Jernhusen/kommunen. Och det är säkert kommunen det måste ligga på.

        Gilla

Kommentera

