En mattelektion för lokaltidningens läsare

Egentligen borde debatten om de nya, och i många fall sänkta, hastigheterna i Norrköping vara över nu när det visar sig att säkerheten på stadens gator blivit många gånger bättre. Även de mest högljudda kritikerna måste väl ta det som en framgång?

På insändarplats i Norrköpings tidningar fick jag tidigare i veckan mothugg och även om insändaren i måndagens Norrköpings tidningar endast till en del är ett svar till mig så känner jag att jag vill svara den gode Lars Hansson. Lars ytterst märkliga resonemang bygger på att vid halverade hastigheter så fördubblas antalet bilar!  Följden därav skulle vidare bli avgaserna ökar, sämre luft, längre köer och mindre avstånd mellan bilarna. I det sista påståendet har han rätt, vid lägre hastighet så tar bilarna mindre plats då bromsavstånden  och säkerhetsavstånden minskar, och det är en ju bra sak. Här är det återigen läge att citera det engelska ordspråket; ”You are not stuck in traffic, you are traffic” eller fritt översatt; ”du sitter inte fast  trafiken, du är trafiken”.

Men åter till ursprungspåståendet. Att lägre hastigheter ger fler bilar. En rimligare följd av sänkta hastigheter borde väl vara att efterfrågan på vägtrafik  och därmed behovet är densamma som innan sänkningen. Därmed också antalet bilar och bilister. Inte heller skulle köerna skulle ha fler fordon. Troligtvis skulle köerna minska då trafiken flyter smidigare. Det som skulle öka är trafikdensiteten som kommer  fördubblas då flödeshastigheten halveras. Det blir alltså tätare mellan bilarna precis som han skriver. (tack W1F1) Återigen så är det en bra förändring!

Den genomsnittliga reshastigheten i stadskörning är idag ca 25 km/h. Att topphastigheten sänks på ett antal sträckor påverkar marginellt restiden, då trafikanter ändå måste sakta in och stanna vid trafiksignaler och vid interaktion med andra trafikanter. Forskning visar att sänkta hastigheter har många positiva följder; säkrare trafik för alla (vilket även preliminära data från årets tre första månaderna i Norrköping visar), vid hastigheter under 30 km/h interagerar bilister med cyklister och gångtrafikanter på jämnare villkor och bullernivåerna från vägtrafiken minskar.

Vem som är geni och vem som är idiot i frågan låter jag andra avgöra, men kan tillägga att Norrköping på intet sätt är ensamt med 30-gräns. I cirka tio år har det i Stockholm varit 30 km/h på lokalgator och i bostadområden. (tack Krister)

Att sedan Lars väljer att göra frågan om hastigheterna till partipolitik väljer jag att avstå från att kommentera. Utan skickar avslutningsvis en hälsning till Lars att vi är alla trafikanter, oavsett och vi tar bilen, går eller cyklar, så jag skulle hellre se att du tittar efter oss och inte leker ögontjänare inför polisens fartkontroller.

Läs gärna Andras Varhelyis, Åse Svenssons och Christer Hydéns, alla trafikforskare vid Lunds Tekniska Högskola, analys Hastigheten i tätort bör sänkas .

Har du ännu inte skrivit på för mänskliga hastigheter? Gör det!

Annonser

5 reaktioner på ”En mattelektion för lokaltidningens läsare

  1. Jag får en hel del flashbacks av att läsa dina inlägg om 30-zoner. Det var i stort sett samma förvirrade diskussion och åsikter i Stockholm inför införandet av 30-zoner. Ingen av dessa sk. farhågor infriades…

    Här kan ni läsa lite utvärderingar om 30-zonerna i Stockholm samt kartor hur omfattande zonerna är:
    http://insyn.stockholm.se/trafik/document/2006-09-19/Dagordning/13/13.pdf

    http://www.exempelbanken.se/examples/3273

    Gilla

    1. Har också rätt mycket flashback till det där. Jag var också på den tiden emot 30-zoner – det tog en cykelrenässans för mig att inse mycket.

      Nu när jag läser din insynslänk känner jag att det är synd att man valde att inte omfatta alla gator av 30-zonen trots att fem stadsdelsnämnder visade intresse för detta. Att de föreslagna hastighetsdämpande åtgärderna dessutom i stort uteblev, gör ju inte saken bättre (men det blev väl maktskifte sen…).

      Men vi kämpar vidare!

      Gilla

      1. Dmitir, vad trevligt att du delar med dig av dina upplevelser och den förändring du genomgått.

        Min erfarenhet är att man ofta måste ta dessa former av förändringar stegvis, det går sällan väl att chocka omgivningen.
        Sen har du helt rätt att det kom ett maktskifte och i stort sett alla följdåtgärder för 30-zonerna uteblev. Mycket synd men inget är försent och det kan bara bli bättre! Så Alliansen och främst moderaterna har ett mycket tungt arv att bära på och det gör att jag tar deras utspel om cykel med en mycket stor nypa salt…

        Gilla

      2. Ja, utspelet om cykel kan man inte annat än ta med en nypa salt, speciellt med tanke på uttalanden som har gjorts av Stockholmspolitiker för bara några få år sen, och avsaknad av verkliga åtgärder än så länge.

        Vi kämpar vidare helt enkelt 🙂

        Gilla

  2. Att Lars Hanssons senaste debattinlägg i NT är förvirrande är ju rätt uppenbart. Däremot är det faktiskt rätt så intressant vad som kan hända när man minskar framkomlighet/ökar restider i vägtrafiken. Tid fungerar ungefär som pengar i trafiken, och när kostnaden att ta bilen går upp får man ett minskat resande (= färre bilar!). Detta minskade resande är en samlad effekt av överflyttning till kollektivtrafik och gång&cykel, samt att några resor uteblir. Om detta råder stor enighet både bland praktiker och forskare.

    Hur stor effekt den sänkning av hastigheterna som sker i Norrköping ger är svårt att säga, och det är möjligt att den inte är tillräckligt stort för att man tydligt ska se ett minskat resande, men ett ökat resande med bil vore en väldig konstig effekt. Samma effekt kan uppnås på omvänt sätt för cykeltrafiken, genom att bättre cykelvägar (en minskad resuppoffring/kostnad med cykel) ger ett ökat resande med cykel.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s