Hej Östgötatrafiken och landstinget…

Några veckor sedan såg jag en rubrik som gjorde mig väldigt glad. Sedan såg jag publiceringsdatumet; den första april. Jag har kontaktat Linköpings kommunalråd, Muharrem Demirok (C) för att reda ut om det hela var, ett i mina ögon, dåligt aprilskämt.

Grannstäderna Norrköping och Linköping skulle vara utmärkta kandidater för att införa ett hyrcykelsystem, det har jag skrivit om tidigare. Vet själv många som pendlar mellan städerna och vid frågan om de tar tåget, så är det kommunikationerna till och från städernas resecentrum som är problemet och att det sedan skulle vara svårt och dyrt att hitta parkering. Men då de bägge städerna är förhållandevis små med cirka 15 minuters cykelväg till städernas respektive resecentra finns det inte många hinder till att välja cykeln på en del av resan.

Då skulle till exempel det danska GoBike-systemet vara en kandidat, förutom att passa den dagliga pendlaren är den även lämplig för turister som kan få guidning.

Landstinget i Östergötland som är huvudman bakom Östgötatrafiken borde inse fördelarna av att allt fler väljer ett aktivt transportsätt, om så bara för en del av resan, då de även ser baksidan av vad dåliga transportval leder till i form av välfärdsjukdomar…

Kommentera

