Målgång Blogg 100

Så har man då passerat mållinjen! Ett hundra dagar, ett hundra inlägg! Puh! Senvinterns och den tidiga vårens utmaning är över; hundratalet inlägg har det blivit och jag är faktiskt ganska nöjd med de allra flesta av dem. Tror att att Velonavia har fått några nya läsare under denna tid då trafiken på bloggen har vuxit med cirka 30 procent. Det har varit mycket bloggande om cyklar, så klart, men även om de nya hastighetsgränserna i Norrköping och debatten om dem och den namninsamling jag startade till stöd för arbetet att göra våra städer mer mänskliga.

Namninsamlingen kommer att fortsätta ännu en tid innan jag lämnar över den till bland annat Tekniska nämndens ordförande här i Norrköping Håkan Liljeblad i slutet av maj eller början av juni. Har du ännu inte skrivit under namninsamlingen hoppas jag att du tar dig tid och läser på om den och sedan skriver under den och delar den med dina vänner, via mail, på Facebook eller på annat sätt. Vill du så kan jag skicka en pdf om du hellre samlar in namnunderskrifter på det ”gamla hederliga” sättet, för hand. Det intressanta och roliga är du de samtal man för med personer och hittills har jag inte mött många som säger sig vara emot det namninsamlingen stöder.

Något som jag under den senaste tiden även skrivit om är det nya evenemanget Cykla Norrköping-dagen. Jag ser fram mot den 18:e maj och att få bege mig till gamla Torget för att träffa andra cykelintresserade. Man får väl skicka en önskan om bra väder och jag önskar arrangörerna lycka till med evenemanget. De har i dagarna skapat en Facebook-sida där de bland annat efterlyser mottagare för de medel man får in vid Polisens cykelauktion. Projekt, klubbar eller annat som gynnar Norrköpings unga, passa på att anmäla Er. Och Ni som funderar på en nygammal cykel varför inte ta chansen till en ny hoj och samtidigt skicka en slant till stadens ungdom? Jag kommer i alla fall vara där och hoppas hitta en gammal pärla. Kom förbi och snacka lite cykel du också!

Den närmaste tiden kommer det då inte bli lika många inlägg här på Velonavia. De kommer dock fortfarande handla om cykling och cyklar, cykling och trafik, cykel och cykelkultur. I och med att det vackraste av alla stora etapplopp på cykel startar nu; Giro d’Italia, så kommer kanske mitt insomnade cykelsportintresse att likt vår blommorna vakna till liv. Det kommer för min egen del även fortsätta att handla om rehabilitering efter olyckan snart tre år sedan. Så det är inte omöjligt att det blir några rader om det. Speciellt intressant var det jag för någon vecka sedan lärde mig; hur TBI-patienter (Traumatic Brain Injury) har svårade att nå maxpuls och har sämre syreupptagning jämfört med andra personer på samma aktivitetsnivå. Eftersom jag har haft svårt att arbeta upp konditionen och även drabbats av hjärtproblem efter olyckan tycker jag frågan är högintressant.

Tack för idag, tack för de senaste ett hundra dagarna. Nu ska jag hälla upp en kopp kaffe, sätta mig i solen och göra hemgjorda så-band a’la Trädgårdsonsdag.

Kommentera

