Varför Cykelrapporten.se inte kommer att lyckas

Förstå mig, jag är den förste som önskar att Cykelfrämjandet och Folksams nya app; Cykelrapporten, blir en framgång. Tanken är att hen laddar ner appen till som iPhone eller Androidtelefon, den finns även som webbsida, och med hjälp av denna sedan skickar in felanmälningar eller förslag på förbättringar. Men detta endast efter, och här är min stora invändning, att förslaget eller felanmälan fått 10 röster eller fler. Så en persons digitala närvaro på sociala medier är avgörande om något ska åtgärdas? Så den krossade flaskan på cykelbanan kommer sopas upp först när jag fått tio ”likes”?

Kanske har hen velat undvika att landets kommuner översköljs av felanmälningar? Jag vet inte. Men finns det inte nu en risk att det enbart blir en frustrationens klagomur? I väntan på de tio rösterna som behövs för att mitt klagomål ska vara berättigat hinner mycket ändras.

Att man från kommuners sida är tacksamma för förbättringsförslag och felanmälningar är jag av egen erfarenhet övertygad om. Men tills dess att Cykelrapporten förändras och en inskickad rapport också verkligen blir det, kommer i alla fall jag att göra som tidigare; kontakta kommunen per telefon eller direkt via epost…

(Men det hindrar mig inte från att hoppas att jag ha fel)

4 reaktioner på ”Varför Cykelrapporten.se inte kommer att lyckas

  1. Hej, jag tror att det är så här: Ett fel eller klagomål, som ditt exempel med den krossade flaskan i cykelbanan, går fram som felrapport till kommunen på en gång, medan idéer och förslag kräver 10 röster. Misstänker, som du också skriver, att det är för att inte Trafikkontoren ska svämmas över. Jag tycker tjänsten är en bra början, sen återstår att se om kommunerna kan ta hand om alla klagomål …

    Gilla

      1. Well, även ifall felanmälningarna kommer fram OK (vilket vi inte vet ifall de gör ännu) så ska Trafikkontoret kunna åtgärda felen. Så vi får se, men jag hoppas!

        Gilla

  2. I Göteborg funkar det bäst att posta på facebookgruppen ”Cykla i Göteborg”. Av något skäl tar det rejält skruv. Någon dag senare så är hålet asfalterat, en ny asfaltsramp ner från en trottoar eller likande fixat. Och så får man respons också ”frågan är skickad till ansvarig trafikplanerare”. Så att man vet att något händer.

    Gilla

Kommentera

